Kapitel 4

Sinnesgrunder

 

1. - Vad är roten? Är de fem sinnegrunderna skapade från olika kamma eller är alla från en enda?

- Från olika kamma, min kung.
- Förklara för mig.
- Om du skulle så fem slags fröer på ett fält skulle det skapas fem sorter.

2. - Varför Nagasena, är alla människor inte lika; några får kort liv, andra långt liv, några är sjuka och andra friska, några är fula och andra ser bra ut, några är mäktiga och andra är inte mäktiga, några är fattiga och andra är rika, några är av låg börd och andra av hög börd, några är dårar och andra är visa?

- Varför är inte alla plantor lika?
- Därför att de kommer från olika frön.
- Precis så, min kung, beror olikheten i kamma på att varelser inte är är lika. För det sades av Den Välsignade ” Alla varelser är ägaren till sitt kamma, är arvtagaren till sitt kamma, är födda ur det, står i relation till sitt kamma, lever stödda av sitt kamma, vilket kamma de gör delar in dem i högre eller lägre tillstånd.

3. - Du sade att din framtid var så att detta lidande skulle utsläckas och inget fortsatt lidande uppstå. Beror det på tidigare strävan eller på strävan nu, i det närvarande?

- Strävan nu beror på vad som återstår att göras, tidigare strävan har fullbordat vad det hade att göra.
- Förklara för mig.
- Det är som när fienden samlas mot dig så att du sätter igång med att gräva en vallgrav, resa en fästningsvall, bygga ett vakttorn, bygga en borg och samla förråd.
- Säkert inte din fruktan.
- Just så, strävan nu beror på vad som återstår att göras, tidigare strävan har fullbordat vad det hade att göra.

4. - Du sade att lidandets eld genast skulle förstöra ett block stort som ett hus, men du sade också att vilka varelser som än återföds i helvetet, förstörs de inte fastän de brinner i hundratals, tusentals år. Hur kan jag tro på detta?

- Fastän föda, ben och också stenar som äts av olika varelser av honkön förstörs inuti deras magar, förstörs ändå inte deras embryo. Precis som dessa varelser i helvetet undgår förstörelse genom påverkan av deras kamma.

5. - Du sade att världen vilar på vatten, vattnet i luften och luften i rymden. Inte heller detta kan jag tro på.

Då visade den äldre kungen på vatten i ett reglerande vattenfilter, som bars upp av lufttryck och kungen blev övertygad.

6. - Innebär upphörande nibbana?

- Ja, min kung. Alla dåraktiga jordiska finner nöje i sinnena och deras objekt. De finner glädje i dem och klamrar fast vid dem. Därför drivs de nerför floden (av begär) och blir inte befriade från födelse och lidande. Men den visa lärjungen bland de ädla gläds inte åt dessa ting. Så begär upphör hos honom/henne. Alltså, fastklamrande upphör, tillblivelse upphör, födelse upphör, åldrande, död, bedrövelse, klagan, pina, sorg och förtvivlan upphör att finnas. Sålunda innebär det att upphörande är nibbana.

7. - Når alla nibbana?

- Inte alla, min kung, men var och en som leder sig själv rätt, förstår vad som skall förstås, uppfattar vad som skall uppfattas, överger det som skall överges, utvecklar det som skall utvecklas och förverkligar det som skall förverkligas, (Kommentar: Förstår sanningen om lidande, uppfattar föränderlighet, otillfredsställelse och icke-jag, överger begär och förverkligar nibbana) når nibbana

8. - Kan den som inte nått nibbana förstå att det är sällhet?

- Ja, min kung. Precis som de som inte fått sina händer och fötter avhuggna kan förstå hur smärtsamt det känns genom skriken från dem som har fått det, kan dessa som inte nått nibbana förstå att det är sällhet genom att höra de glädjefyllda orden från dem som har uppnått det.