Kapitel 8 I

Lösning av dilemman

2. Buddhas allvetande

- Nagasena, var Buddha allvetande?

- Ja, min kung, men kunskapens förståelse var inte alltid med honom. Den var beroende av begrundan.
- Då, Nagasena kunde Buddha inte ha varit allvetande om hans kunskap uppnåddes genom begrundan.
- Jag skall förklarar ytterligare. Det finns sju grupper av mentala förmågor. För det första finns det vanliga människor (puthujjana) som är fulla av begär, hat och villfarelse; otränade i handling, tal och tanke; deras tänkande fungerar långsamt och med svårighet.

För det andra finns det de som övervunnit strömmarna som har nått rätt förståelse och rätt förstått Mästarens undervisning. Deras tankekrafter är snabba och fungerar med lätthet vad beträffar de första tre bojorna, men utöver det fungerar de långsamt och med svårighet.

För det tredje finns det de som övervunnit (återstår bara en) återfödelse hos vilka begär och hat har minskat. Deras tankekrafter arbetar snabbt och lätt vad beträffar de fem lägre bojorna men långsamt och med svårighet utöver det.

För det fjärde finns det de som har övervunnit återfödelse hos vilka begär och hat har försvunnit. Deras tankekrafter arbetar snabbt och lätt vad beträffar de tio bojorna men långsamt och med svårighet utöver det.

För det femte finns arahanterna hos vilka floderna av sensuella begär, begär efter återfödelse, personlig tro och okunnighet har upphört, som har levt det heliga livet och nått sitt slutliga mål. Deras tankekrafter arbetar snabbt och lätt som tillkommer en lärjunge men långsamt och med svårighet. utöver det. (Det finns ingen brist i deras visdom utom beträffande kunskap om tidigare liv eller kunskap om andra varelsers andliga förmåga)

För det sjätte finns det Privata Buddhor (paccekabuddha) endast med tillit till sig själva utan behov av lärare. Deras tankekrafter arbetar snabbt vad beträffar deras eget omfång men beträffande vad som tillkommer en Perfekt Upplyst fungerar deras tankekrafter långsamt och med svårighet. Som en människa som gärna skulle korsa en liten flod som fanns på hans ägor, men skulle tveka att korsa det stora havet.

Slutligen finns det Perfekt Upplysta Buddhor som har all kunskap, är begåvade med de tio krafterna, de fyra formerna av icke-rädsla och de arton egenskaperna hos en Buddha. Deras krafter utövas snabbt utan tröghet inom något av kunskapens områden. Som en skarp pil från en kraftfull båge lätt skulle tränga genom ett tunt tyg, precis så är deras kunskap inte hindrande och utklassar lätt de andra sex. Det är för att deras sinnen är så klara och rörliga som buddhorna kan visa fram Tvillingmiraklerna. (Ett kraftprov av onormal kraft där kaskader av eld och vatten samtidigt strömmar ut från varje por på kroppen.) Utifrån det kan vi endast gissa hur klara och verksamma deras krafter är. För alla dessa under finns det ingen orsak annat än begrundan som kan hävdas.

Likväl, Nagasena, tillämpas begrundan i syfte att finna vad som inte redan var klart innan begrundan började.

En rik man skulle inte kallas fattig bara för att ingen föda förberetts när en resande oväntat anlänt till hans hus, inte heller skulle ett träd kallas ofruktsamt när det dignade av frukt bara för att ingen frukt ännu hade fallit till marken. Så är Buddha verkligen allvetande fastän hans kunskap nåtts genom begrundan.