STUDIEPLAN I BUDDHISM
Uppdaterad 06-04-10

 

ORDFÖRKLARINGAR

Buddha - en som vaknat upp, en upplyst

Dhamma - Buddhas lära

Dukkha - lidande, otillfredsställelse

Kamma/karma - resultatet av ord, tankar och gärningar

Nibbana/nirvana - befrielse

Pali - det buddhistiska språket

Samsara - det eviga kretsloppet

Sangha - församlingen/av munkar

Sila - etik

Sutta - en buddhistisk text i Tipitaka

Tipitaka - de buddhistiska texterna/kanon


En större ordlista

 

 

BUDDHA

Buddha, buddhismens grundare, föddes i Lumbini i norra Indien år 623 f Kr och han levde tills han blev 82 år gammal. Han föddes som prins Siddharta med familjenamnet Gotama. Hans fader Suddhodana regerade i Kapilavatthu, sakyasläktens land som gränsade till Nepal. Hans moder hette Mahamaya.
Prins Siddharta gav sig ut i världen för att söka sanningen. Mediterande under ett träd - bodhiträdet - och nådde enligt traditionen upplysning under fullmånenatten i maj och blev en buddha, som betyder "en som har vaknat upp, som blivit upplyst". Detta hände i Bodh Gaya i Indien.
Nu är den tidigare prins Siddharta "Buddha" eller "Tathagata" som han kallar sig själv.
Till minne av denna händelse firar buddhister världen över i maj en högtid  som kallas vesak  
Precis som med många andra stora gestalter har det uppstått många myter och berättelser kring Buddha. Det anses att Buddha var en historisk person även om det inte finns mycket runt hans person i de buddhistiska texterna, vilket beror på att det är läran, Dhamma, som betonas. Buddha var emot all dyrkan av sin person, han betonar ofta att han inte är någon gud utan en vanlig människa. Detta är så som theravadabuddhismen framställer honom. Buddha är läraren, den som visar vägen.
 

 

Fördjupning:
En e-bok i pdf-format Buddhas liv av Gunnar Gällmo

Kapitel 1 Buddha från Buddhism i ett nötskal av Narada Thera
En lite svårare text om Buddhas egenskaper finns här Buddhas egenskaper
Kartor som visar Indien på Buddhas tid och de olika traditionernas utbredning 
 


Du kan hitta mer om detta ämne också på sidan ..\buddha\160.htm