Devadatta, den vanhedrande lärjungen till Buddha
Detta
har sagts av Den Välsignade och av en arahant och detta har jag hört: Besegrad
av tre slags falsk Dhamma - med övermannat sinne - är Devadatta ohjälpligt
dömd till förlust, till helvetet för en eon. Vilka tre? Besegrad
av onda begär - med förkrossat sinne - är Devadatta ohjälpligt dömd
till förlust, till helvetet under en eon. Besegrad av vänskap med onda människor - med övermannat sinne
- är Devadatta ohjälpligt dömd till förlust, till helvetet under en
eon. Och därtill kommer,
han stannade ändå inte halvvägs med en ringa och tydlig insikt. Besegrad av dessa tre slags falsk Dhamma - med övermannat sinne
är Devadatta ohjälpligt dömd till förlust, till helvetet för en
eon. Må
ingen i världen
Jag
har hört hur Devadatta Vem
som än sammansvärjer sig mot
Vem
som än må tänka
Så
är det
En
vis människa skall skaffa vänner
(Ur Denna
Devadatta har funnits i buddhismens minne ända till nutiden som den
vanhedrande lärjungen till Buddha. Om Devadatta berättas det att han försökte döda Buddha vid tre
tillfällen. Den första gången
lejde han olika män for att döda Buddha. Den andra gången försökte Devadatta själv att vräka ner ett
stort klippblock på vägen där Buddha gick. Blocket stötte ihop med ett annat när det rullade ner och en
flisa träffade Buddhas fot som började blöda. Buddha sade med medkänsla: "Du dåraktiga, du har gjort många
ogynnsamma gärningar i avsikt att skada
Buddha. Nästa mordförsök mot Buddha av Devadatta inträffade när
han gav en sup till den folkilskne elefanten Nalagiri och sedan hetsade
honom mot Buddha. Nalagiri
fladdrade med öron, svans och snabel och rusade mot Buddha. Men Buddha
strök elefanten över snabeln och talade mjukt med gränslös kärlek
till honom. Nalagiri
lugnade sig. Vördnadsfullt sopade han bort dammet från Buddhas huvud
och strödde det över sitt eget huvud. Devadatta
var både Buddhas kusin och svåger och blev tidigt hans lärjunge. Han var från början en bra munk och Bhante Sariputta berömde
honom. Hur kunde en sådan munk förändras till den onda människa han
blev? Han var långt från
att bli en arahant, men var skicklig i övernaturliga ting. Men så småningom drevs Devadatta av begär efter världslig
vinst och heder och så började hans avundsjuka mot Buddha. Han fick många
efterföljare och blev populärare än Bhante Sariputta. Han ville till och med ta över ledarskapet över sanghan, men
det nekade Buddha honom. Det
var då han började konspirera mot Buddhas liv. När
han misslyckats med sina mordförsök, försökte han med hjälp av de
fyrahundra lärjungar som han hade att med sveklig list få Buddha att
tvinga munkarna till hårdare disciplin fast han visste att Buddha inte
skulle godtaga hans förslag. På det sättet skulle Devadatta själv framstå som en
plikttrogen munk och uppmuntrad av sina anhängare splittra sanghan och
bli ledare för en ny. De
regler Devadatta föreslog var att munkar skulle 1) leva i skogen 2)
bara leva på tiggda allmosor, 3) bära kläder gjorda av trasor från
sophögar och kyrkogårdar, 4) leva vid foten av ett träd, 5) aldrig
mer äta fisk eller kött. Buddha
svarade bara på denna begäran att hans lärjungar var fria att ta till
sig dessa regler om de ville men han kunde inte tvinga någon.
Devadatta sökte dock före sin död tillflykt till Buddha. Devadatta
utförde två av de sex orättfärdiga ting som fördröjer en människas
väg till Nibbana: att såra en Buddha och orsaka splittring i sanghan. För det dömdes han till helvetets värld enligt suttan om de
tre grupperna. Men i buddhismen varar aldrig något för evigt. Devadatta hade genom sitt liv som munk under den tidigare delen fått så mycket god kamma så det sägs att han i en fjärran framtid kommer att bli en Pacceka (ensam) Buddha vid namn Atthissara, som av egen kraft kan nå Upplysning. Text:Kerstin Jönhagen |