FRÅGESTUND
Med
Sri K. Dhammananda
Översättning Kerstin Jönhagen 2013
INNEHÅLL
|
Förord |
Fråga |
Som handlar om: |
1 |
Buddhas råd att bli nöjd
med sin situation |
2 |
Att döda för att göra slut
på ett ett lidande |
3 |
Hur kan vi hedra föräldrar
om vi lever långt från dem? |
4 |
Var det rätt av Bodhisatta
Siddhatta att lämna sin familj? |
5 |
Varför skapade ”Gud” så
många religioner? |
6 |
Världens resurser är
förbrukade medan befolkningen ökar. Vad händer sen? |
7 |
En hypotetisk fråga om den
första levnadsregeln |
8 |
Vad händer om man på grund
av okunnighet väljer fel väg? |
9 |
Vem är jag? |
10 |
Vad är skillnaden mellan
återfödelse och reinkarnation? |
11 |
Varför måste vi återfödas? |
12 |
Går det att bevisa
återfödelse? |
13 |
När uppstår en själ i
kroppen? |
14 |
Om återfödelse: orsak; hur
sker det? |
15 |
Varför offras rökelse till
Buddha? |
16 |
Ska jag följa mina egna
drömmar eller mina föräldrars förväntningar? |
17 |
Kan Sanghans medlemmar
ställa upp som kandidater i politiska val? |
18 |
Hur ställer sig buddhismen
till homosexualitet? |
19 |
Bryter den homosexuelle
buddhisten mot den tredje levnadsregeln? |
20 |
Är det fel om två människor
av samma kön blir förälskade? |
21 |
Fördömer buddhismen
homosexuella eller homosexualitet? |
22 |
Vad ska en homosexuell
person som lider göra? |
23 |
Kan vi utföra eutanasi
(dödshjälp) för någon som önskar det? |
|
Ordlista |
FRÅGA 1
Bhante, jag har flera frågor om
buddhism. Jag hoppas att du har tid att svara på dem.
Tack!
Med vänliga hälsningar
AAA
Bästa AAA. Först önskar jag dig frid,
lycka och tillfredsställelse genom de Tre Nobla Juvelerna. Nu till
svaren på dina frågor.
Fråga:
Buddha
sade att vi ska vara nöjda med vår
situation. Om vi är det så skulle inga förbättringar göras i världen,
ingen skulle vara motiverad att utveckla ny teknologi eller ägna sig åt
vetenskap och så vidare. Vad anser du Bhante?
Svar:
Att var nöjd med sin situation är inte detsamma som att vara lat. Det
avgörande är att skilja på behov och förväntningar. Våra behov är
begränsade och måste uppfyllas. Våra förväntningar däremot är
obegränsade, dynamiska och ökas ständigt och kan inte tillfredsställas
på grund av vårt inre begär. Är det fel att vara ambitiös? Nej, det är
det inte. Men vi måste veta när vi ska sätta stopp, för vi har en
önskemaskin i oss som aldrig kommer att göra oss tillfredsställda,
alltså att vi aldrig blir lyckliga eller belåtna. Belåtenhet skapar
lycka, men belåtenhet ska inte jämföras med apati eller lättja och att
hänföra allt till kamma
(goda eller onda handlingar) är inte vad Buddha lärde.
Buddha lärde inte
fatalism, han undervisade om att vara proaktiv (inriktad
på förutsebara framtida situationer och ofta på att förhindra något
oönskat). Man måste uppfylla vissa plikter mot sig själv och ens familj
när man lever som lekman och arbeta energiskt med mycket tålamod samt
följa de fem levnadsreglerna. Buddha undervisade om hur vi ska leva det
världsliga livet och hur vi ska leva för att utveckla andlighet. Vi
måste skilja på detta på rätt sätt. Vi måste hjälpa, skydda och tycka om
vårt liv på rätt sätt för att kunna leva ett världsligt liv utan att
skada andra tills vi helt och hållet förstår den sanna naturen i vårt
världsliga liv. När vi förstår det kommer vi att ge upp det för ett
andligt liv, minska begär, hat, villfarelser och alla andra bojor.
FRÅGA 2
Fråga:
Om man till exempel hittar en myra som är döende för att någon har
trampat på den, vad ska man göra? Om man inte gör något kommer den att
fortsätta att lida, om vi dödar den slipper den lida mer. Vad gör jag
med myran som lider för att någon trampat på den?
Svar:
Buddhister sätter sig emot dödshjälp, eutanasi. Att göra slut på ett
lidande i detta livet är inget svar på hur en varelse skördar frukterna
av kamma i nästa liv. Snarare skjuts lidandet upp till en
framtida födelse därför att lidandet måste fortsätta. Varelser föds och
dör i olika livscykler och livsperioder tills Nibbana (den
yttersta befrielsen) är uppnådd. Om vi ser någon som lider försöker vi
göra det bästa för att befria denna från lidande. Om vi låter bli att
göra det skapar det inte dålig kamma eftersom vi inte är
ansvariga för det lidande som denna varelse drabbats av. Vi kan bara
försöka lindra denna plåga. Om vi inte kan det, måste vi gå vidare.
På ett sjukhus träffar man människor som är
dödssjuka. Man ser så mycket lidande runtom som orsakas av cancer,
förlamning, aids och så vidare så det är lätt att få samvetskval, känna
sig hjälplös och drunkna av den stora omfattningen av lidande. Men man
måste fortsätta att vara fokuserad på vad man kan göra för att själv
hjälpa eller på hur nätverkat kan hjälpa och inte duka under av
hjälplöshet om man inte kan hjälpa alla. Det är viktigt att vara positiv
i hjälpen. Att duka under i en känsla av hjälplöshet är inte bra varken
för en själv eller andra.
FRÅGA 3
Fråga:
Hur kan vi hedra våra föräldrar om
vi lever långt bort från dem?
Svar:
Det bästa är att leva nära våra åldrande föräldrar för att konkret
kunna hjälpa dem. Det finns många andra saker vi kan göra för att visa
dem vår tacksamhet för deras omsorg om oss när vi var unga. Kom framför
allt ihåg hur vi, när vi var unga, alltid ville att föräldrarna skulle
prata med oss och visa att de brydde sig om oss. Så nu kan vi göra
detsamma genom att ringa dem regelbundet, skicka små gåvor eller pengar
som de kan visa upp för sina vänner.
Föräldrar tycker om att vara stolta över
sina barn och att prata om hur fina deras barn är. De vill få bevis på
att barnen är fina och omtänksamma. Gåvorna behöver inte vara dyra. Att
bara skriva ett kort då och då med: ”Jag skickar det här därför att jag
tänker på dig” är vänligt och omtänksamt. Vi behöver inte vänta till
speciella händelser. Naturligtvis ska vi besöka våra föräldrar så ofta
som möjligt och tala om för dem hur vi saknar dem – mammas kokkonst
eller pappas råd.
Föräldrar vill känna att de är viktiga i
våra liv. Det räcker inte med att tänka ”Asch, de vet att jag älskar
dem. Jag behöver inte visa det hela tiden”. Kärlek och tacksamhet
behöver visas konkret.
FRÅGA 4
Fråga:
Prins Siddhatta var en bodisatta (som befinner sig i den slutliga
födelsen före Upplysning) innan han föddes i Lumbini. Varför gifte han
sig med Yasodhara? Det förmodades att han inte hade begär längre. Efter
giftermålet och efter att han blivit fader lämnade han sin familj och
gjorde dem sorgsna. Han förmodades att inte såra människors känslor. Om
du säger att det berodde på kamma, skulle jag vilja påstå att han var en
bodhisatta innan han blev en Buddha. Varför lämnade bodhisattan sin
familj och gjorde dem så sorgsna?
Svar:
Man måste komma ihåg att prins Siddhatta som bohdisatta ännu inte
var perfekt. Han hade sensuella begär – han blev fri från dessa i de
sista stunderna före sin upplysning. Han gifte sig för att göra sin
fader och samhället till viljes. Det var krav på att en prins skulle
gifta sig och få en tronföljare. När han lämnade sin hustru och son var
det inte alls ett lätt beslut. Han älskade dem båda mycket. Han måste
göra detta offer därför att han insåg att han måste hitta svaret på
frågan om mänsklighetens lycka. Det är som när en man beslutar att lämna
sin familj för att studera medicin och bli läkare.
En sådan person gör ett stort offer och
familjen offrar också under hans studietid. Men när han blir färdig
läkare gläder sig familjen över hans framgång och att han också är till
nytta för andra.
Buddha liknar en sådan läkare. Efter
upplysningen hjälpte han sin familj att få den högsta lycka – något
större än den tillfälliga bekvämlighet han skulle fått om han blivit
kung. Det kan ses som så att eftersom han lämnade sin familj för en kort
tid så följer miljontals människor honom idag. Vad hade hänt om han hade
blivit kung? Offer måste göras om storhet ska uppnås.
FRÅGA 5
Fråga:
Varför skapade ”Gud” så många religioner?
Svar:
Gud skapade inte de många religionerna för att skapa missämja eller för
att erbjuda sina favoritföljare en evig himmel eller fördöma alla andra
religioners efterföljare till ett evigt helvete för att de inte följer
hans religion.
För Gud, som förmodas vara allsmäktig,
kärleksfull och omfatta alla - och detta är hans största synd – han kan
inte älska alla som de är.
Människan, inte Gud, skapade de många
religionerna i världen. Detta skedde eftersom människan inte förstår
denna världens natur och många fenomen. När hon inte kunde förstå
sambanden eller lösa problemen, trodde hon att det måste finnas en
större yttre kraft bakom hennes fattningsförmåga som vägledde denna
jord. Alltså uppstod många religioner grundade på skillnader och blind
tro för att tillfredsställa människans emotionella behov att minska
bristen på harmoni.
Gud tänktes felaktigt ha skapat allting – han hade en hand i allt –
skapandet av människan, jorden, universum, sjukdom, jordbävningar, regn,
vind och så vidare. Med tiden när flera nya vetenskapliga upptäckter
gjordes skulle Guds ursprungliga roll som skapare förminskas. Allt
eftersom tiden kom man till den punkt där Gud inte längre spelade någon
roll i skapandet av människan eller hennes öde. Människan skapade gud
och de många religionerna, inte tvärtom.
Fråga
6
Fråga:
Världens folkmängd ökar för varje minut. Å andra sidan är denna
världs resurser och kapacitet begränsade. En dag kommer världen inte att
klara av denna situation. Vad händer då?
Svar:
Detta är inte det enda existensplanet. Buddha förklarade att det
finns 31 existensplan. När ett plans befolkning ökar, minskar ett annat
plans. Planerna är dynamiska, inte statiska. Alla är föremål för
obeständighet. I varje ögonblick uppstår de eller försvinner. När jorden
fylls med fler människor minskar den på ett annat plan. Cykeln kommer
att nå jämvikt men kommer också att förändras.
Fråga
7
Fråga:
Tänk dig att du befinner dig i en öken. Framför dig står ett
akvarium med en fisk. Du är törstig och hungrig. Problemet är: Om du
dricker upp vattnet och äter upp fisken kommer du att överleva och får
krafter för att hitta en by i närheten. Om du inte dricker vattnet och
äter fisken kommer du inte att se solen mer. Du kan inte bara dricka
hälften av vattnet i akvariet. Och om du lämnar kvar fisken i öknen
kommer vattnet att förångas och fisken kommer förmodligen att dö. Hur
skulle du göra?
Svar:
Som buddhist förstår jag att mitt liv är oviktigt om jag jämför med
alla andras liv. Jag ska därför avstå från att äta fisken och dricka
vattnet i medkänsla med fisken – en annan levande varelse. Som du vet
offrade bodhisattan sitt liv många gånger innan han blev en Buddha. Jag
kan också offra mitt liv och hoppas att en dag bli en bodhisatta.
Vi kan inte säga: ”Detta är bara en fisk”.
Om fisken dör på grund av min själviskhet ökar min dåliga kamma. Om jag
dör och räddar fisken, har jag utvecklat förståelse och kommer att göra
framsteg på den andliga vägen. Naturligtvis är ditt exempel extremt men
vi kan visa osjälviskhet och medkänsla i vårt dagliga liv på många sätt.
När dina goda handlingar ökar, bygger du skydd för dig både i detta liv
och i nästa.
Fråga 8
Fråga:
Om vi gör fel men inte vet att det är fel (därför att ingen talat om det
för oss) gör vi fel då?
Svar:
Låt oss formulera på ett annat sätt. Om du frågar om vi gör fel utan
att veta att det är fel, samlar vi då dålig kamma?
Ok, om vi är omedvetna om en handling,
till exempel om vi i mörka natten kör över en orm och dödar den, samlar
vi inte dålig kamma därför att vi hade ingen avsikt att döda.
Men om vi gör något dåligt och vet att vi
gör det för egen vinnings skull, antingen genom att döda, ljuga eller
stjäla, då är vi skyldiga därför att våra handlingar har tagit ifrån
andra deras sinnesfrid och lycka. Det spelar ingen roll om vi blivit
undervisade om detta eller inte. Sådana handlingar är fel och gäller
alla varelser. Kamma innebär handling och följdverkan. Om du går över
ett hål, ramlar du ner i det. Du kan inte säga att det är orättvist
därför att du inte såg det och att det inte var ditt fel. Naturligtvis
beror effekten av dåligt kamma på olika faktorer till exempel hur mycket
begär, hat och ilska som är inblandat. Eller på hur stor kraft som lades
in i att utföra handlingen och hur mycket lidande som skapades av
handlingen.
Inte alla dåliga handlingar ger samma
kammaeffekt. En del handlingar (till exempel dödande) har i alla tider
varit fel i alla samhällen. Andra är fel därför att den sociala
ofriheten (till exempel tvingas att stjäla eller tala osanning) kan
variera beroende på plats, förmildrande omständigheter och i vilka
perioder vi lever. Dålig kamma skapar inte alltid identiska
konsekvenser.
Fråga 9
Fråga:
Har du någon gång tänkt: ”Vem är jag?”. Vad anser du?
Svar:
Vi är bara sinne och form, I yttersta mening finns inget ”jag, min,
mitt eller ditt”. Så snart vi börjar förstå detta kommer vår attityd
till andra alltid att vara positiv, förlåtande och förstående. Vi måste
veta att vi bara är ett flyktigt fenomen – som uppstår och försvinner i
varje ögonblick - som lever och dör dagligen precis som de tusentals
cellerna i oss. Vi måste meditera för att kunna förstå oss själva
bättre. Så snart vi betraktar oss själva ur andlig synvinkel kommer vi
att se att det inte finns något behov av att bli arg, att hata, bli
avundsjuk och så vidare. Då börjar vi erfara glädjen i att vara nöjd,
att låta saker gå, att känna lycka och tillfredsställelse.
Fråga 10
Bhante! Jag har sett att orden
”reinkarnation” och ”återfödelse” ibland används alternativt och ibland
med olika betydelser. Kan du förklara detta ur buddhistiskt perspektiv?
Jag är tacksam för svaret på din hemsida om skillnaden mellan
reinkarnation och återfödelse. Jag tog mig friheten att vidarebefordra
det till några vänner och släktingar, somliga buddhister, somliga inte.
En vän som är hindu har en tilläggsfråga: ”Varför måste vi inkarneras
eller bli återfödda?”
Bästa hälsningar
BBB
Fråga:
Vad är skillnaden mellan reinkarnation och återfödelse?
Svar:
Bästa BBB, du har ställt en intressant fråga som handlar om det
fundamentala i hinduiskt och buddhistiskt tänkande.
Det är mycket stor skillnad mellan
begreppet reinkarnation och återfödelse även om både begreppen gäller
för en varelse som återkommer till livet i en ändlös existenscykel som
kallas för samsara (födelsens, livets och dödens cykel).
I reinkarnation återskapas en person till
två verkliga enheter som kallas kropp och själ. I hinduismen skapas
kroppen av stoff som bryts ner vid döden och återvänder till sitt
ursprung för att sedan bli återanvänt för att skapa andra materiella
delar. Atman, själen däremot kommer från Brahman, hinduismens skapande
principen. Så snart själen skapats fångas den av den materiella kroppen
och beroende på maya (illusion) fullgör den det kamma som
bestämmer vilket slags kropp själen intar (som människa, djur eller
ande) efter döden. Goda handlingar resulterar i goda födelser och onda
handlingar i födelser med otillfredsställande förhållanden. Målet är att
ersätta maya med pañña (visdom) genom att sträva efter att
befria själen från kroppen och bli återförenad med Brahman i det som
kallas mokkha (slutlig befrielse).
I buddhismen används däremot termerna
samsara och kamma för att beskriva de handlingar som man utför och som
fångar en själv i samsara och det är villfarelsen om en människas
verkliga natur som betingar henne att handla. Med villfarelse menas här
att tro att en den mänskliga kombination av sinne och materia utgör en
person eller ett jag. Det man tror är en kropp är inte gjord av materia
utan av en kombination av en serie processer – fasthet, flytande, hetta
och rörelse.
Vi vet från fysiken att det som kallas
materia är sammansatt av atomer som helt enkelt är energi i ständig
rörelse. Det vilsna sinnet tror att detta är verkligt. Detta förklarar
varför en kropp ständigt växer hos ett barn, en vuxen och en gammal man
eller kvinna. Allting är i ständig förändring.
Det som vi missleds tro vara en evig själ benämns ”sinne” i buddhismen.
Sinnet är också det en ständigt föränderlig process av känslor, vanor
och medvetande. De är också ständigt i förändring och har därför ingen
evig verklighet. Dessa två processer (sinne och materia) reagerar alltså
på varandra och ger en illusion av en person, som i verkligheten inte
existerar.
En okunnig, vilsefaren människa tror att
hon är en verklig självständig existens och agerar och tänker ”Detta är
jag, detta är mitt!” Detta agerande leder till vidare ageranden i en
oavlåtlig ström. Vid döden skiljs materian från sinnet, men sinnet
upphör inte – det fortsätter helt enkelt, skapar en annan kropp, lever
ett annat liv, dör och går vidare.
Det som driver dessa processer från ett liv till nästa är begär, viljan
att leva. Det som ”dör” är på grund av principen om föränderlighet inte
exakt vad som ”återföds”, även om det finns en kontinuitet precis som
det i verkligheten inte finns någon vattenkropp som kallas ”flod”, något
som är skapat av ett oräkneligt antal vattendroppar i ändlös rörelse. Vi
kallar det med ett vedertaget begrepp för ”flod” även om inget sådant
ting existerar i verkligheten eftersom det förändras hela tiden.
Det finns ingen evig själ som som flyttar
från kropp till kropp. Buddhister talar därför inte om reinkarnation
utan bara om en fortsatt process av ändlösa cykler av födelse, liv, död
och återfödelse. När denna tillblivelseprocess stoppas kallar vi det
Nibbana, där det inte finns mer begär efter liv, alltså ingen mer
återfödelse.
Fråga
11
Fråga:
Varför måste vi återfödas?
Svar:
Bhikkku (buddhistmunk) Buddhadasas bok Varför föds vi, svarar detaljerat
på din fråga om varför vi måste återfödas.
Buddha talar tydligt om att vi återföds,
inte reinkarneras, därför att det inte finns någon själ som vid döden
flyttar till en annan kropp för att åter bli till.
Svaret på varför vi återföds finns helt
enkelt i vårt begär. Begär uppstår på grund av villfarelse. Så länge som
vi fortsätter att vara vilseledda upphör vi inte med att återfödas.
Denna fråga ingår som en detalj i
paticca samupada (orsakskedjan) som klart visar hur en länk ger
upphov till en annan som i sin tur ger upphov till ytterligare en annan.
Hela processen förklarar varför vi återföds. För att stoppa återfödelsen
måste vi börja bakifrån i kedjan och utplåna tillblivelse eller
återfödelse. Hela processen kan upphöra så snart vi får bukt med
okunnighet, villfarelse.
Så:
Varför finns födelse? - Den omedvetna tillblivelseprocessen som är en
kombination av sinne och kropp orsakar födelse.
Vad leder till formandet av sinne och
kropp? - Tankar som fastnar i begärens våld leder till kammatendenser
och leder till formandet av sinne och kropp.
Vad leder till fastklamrande? - Begär
leder till fastklamrande.
Vad skapar begär? - Begär skapas av
förnimmelser eller känslor.
Vad skapar känslor? - Det är kontakten
mellan förnimmelser och deras objekt som skapar känslor.
Varför finns sådan kontakt? - De sex
sinnesgrunderna är orsaken till kontakt.
Hur uppstår de sex sinnesgrunderna hos en
varelse? - Kombinationer av fysiska och psykiska företeelser skapar de
sex sinnesgrunderna.
Hur uppstår kombinationer av fysiska och
psykiska företeelser hos en varelse? - Med uppkomsten av passiv
medvetenhet uppstår kombinationer av fysiska och psykiska företeelser
hos en varelse.
Hur uppstår passiv medvetenhet – Det är
resultatet av latenta kammaenergier.
Hur uppstår latenta kammaenergier? -
Uppkomsten av kammaenergier beror på okunnighet, en aspekt av begär.
Jag hoppas att jag kunnat klargöra dina
tvivel i detta ämne genom mitt korta svar. Jag önskar dig frid,
lycka och tillfredsställelse genom de Tre Nobla Juvelerna
Din dhammavän Bhante Dhammananda
Liksom ett avhugget träd åter växer
upp,
om dess rötter är oskadda och friska,
så återuppstår detta lidande gång på gång,
så länge böjelse för törst finns kvar.
Dhammapada 338 (övers. Rune E. A. Johansson)
Svårt är det att bli född som människa,
svårt är livet för de dödliga,
svårt är det att höra den sanna läran;
svårt är det att nå upplysningen.
Dhammapada 182 (övers. Rune E. A. Johansson)
Fråga 12
Jag heter CCC och tillhör Lankarama Buddhist Ungdomsgrupp, som du
nyligen skrev en så upplysande artikel till, och som faktiskt klargjorde
många av mina tvivel som jag ibland försökt få klarhet i.
Det finns ändå flera frågor som jag
fortfarande inte är klar över. En fråga är om återfödelse. Du säger att
det finns många ofrånkomliga bevis för detta. Ändå undrar jag om det
finns något i den buddhistiska läran som visar hur jag själv kan
verifiera det. Du nämner till exempel hypnos. Har Buddha förklarat något
sätt att få tillbaka minnen från tidigare liv, kanske genom någon form
av meditation? En annan detalj som jag hoppas du kan klargöra för mig är
hur en själ kommer in i en ny kropp. Enligt vad jag vet utvecklar
fostret en personlighet och får en fullt utvecklad hjärna omkring fyra
till fem månade efter befruktningen. Borde inte detta vara den tid när
den nya själen kommer in i kroppen? Min uppfattning är att en själ
existerar i en människas hjärna. Orsaken till att en varelse, djur eller
människa, kan särskiljas från en växt är att vi har en hjärna som
skyddar själen, och kan inte det alltså innebära att så snart som en
kropp utvecklar en hjärna kan en själ komma in i den?
Jag hoppas att jag inte besvärar dig med dessa frågor.
Med vänliga hälsningar
CCC
Fråga:
Går det att bevisa återfödelse?
Svar:
Jag önskar dig frid, lycka och
tillfredsställelse genom de Tre Nobla Juvelerna.
Jag ger några svar på dina frågor nedan och hoppas att du förstår dem
Problem och oro uppstår i sinnet därför att vi inte förstår hur sinnet
fungerar. Att utöva meditation under en kvalificerad lärare kan hjälpa
oss att märka när ohälsosamma tillstånd uppstår och att få bort dem.
Senare uppmärksammar vi dem innan de uppstår och kan förebygga att de
uppstår. När hälsosamma tillstånd en gång uppstått kan de fortsätta.
Avsikten är att alltid vara i det närvarande ögonblicket, att inte oroa
sig över det förgångna eller för framtiden.
Det finns somliga aspekter i den
sublima Dhamma som inte kan verifieras genom våra begränsade förmågor.
Faktiskt fastställer Buddha att det finns fyra viktiga obestämbara
faktorer som inte kan förstås av en världslig människa och som hon inte
ska slösa bort tid med med att grubbla över. Bara ett upplyst sinne hos
en Buddha är i stånd att se dessa fenomen.
Det är:
När vi ska dö
Hur vi kommer att dö
Var vi kommer att dö
Var vi kommer att återfödas
Å andra sidan uppmanar Buddha oss att
koncentrera oss på livets nuvarande ögonblicket och se dess inneboende
otillfredsställande natur. Vi kan lätt verifiera att det finns
otillfredsställelse och vi kan förstå otillfredsställelsens orsaker och
kan ta ett definitivt praktiskt steg (den Ädla Åttafaldiga Vägen) för
att utrota otillfredsställelse. Buddha avstod konsekvent från att
förklara saker som inte är till hjälp för att följa Vägen. Det är skälet
till att han inte förklarade livets upphov för att det inte är till
hjälp för någon att undkomma otillfredsställelse, lidande.
Men om vi använder vanligt förstånd och
observerar hur en kontinuitet i livsprocessen från det ögonblick vi
föddes tills vi dör flödar utan avbrott (till exempel som en elektrisk
ström), kan vi lätt dra slutsatsen att processen måste fortsätta även
när kroppen upphör.
Sinnet
kan utvecklas under många livstider för att verkligen kunna se
föregående liv men det är mycket ansträngande och kräver ihärdighet.
Minnen av tidigare liv kan uppstå som en biprodukt av sinnesutveckling.
Men det primära målet är inte att utveckla sinnet för att kunna se
återfödelse utan för att rena det. Vissa människor, särskilt unga barn,
verkar spontant komma ihåg tidigare liv och vissa hypnotisörer kan också
få patienter att gå tillbaka till tidigare liv, men Buddha lär oss att
det viktiga är att vinnlägga sig om att rena sinnet i varje innevarande
moment.
Fråga 13
Fråga:
När uppstår en själ i kroppen?
Svar:
Till att börja med, förklarar buddhismen tydligt att det inte finns
något sådant som ”en själ” som uppstår i en ”kropp”. Båda företeelserna
– sinne och materia - är inget annat än snabba föränderliga processer.
De har ett extremt kort livsspann – inte längre än en inandning eller
utandning. Snabbheten i processen ger upphov till illusionen om en
varaktig existens som vi kallar ”jag”. Så i vår villfarelse säger vi att
själen lämnar kroppen när vi dör. I själva verket är det en process som
helt enkelt fortsätter när den fysiska kroppens funktioner upphör.
Därför är det som lämnar vid döden inte exakt det samma som föds, inte
mer än lågan i en ljuslykta som just tänts är den samma som lågan från
tändstickan som användes för att tända den. Det finns ingen bestående
existens i processen. Men eftersom det finns en stark press i en döende
människas livsvilja, finns det bhava tanha (begär efter att
leva). Alltså fortsätter medvetenheten i livsprocessen och letar efter
ett nytt kärl att bo i. Denna kraft som letar efter ett nytt kärl kallas
gandhabba (kraften för en ny livsform).
Om en kvinna blir gravid vid denna tid som
resultat av föreningen av sperma och ägg formas, om förutsättningarna är
de rätta, det fysiska kärlet, och gandhabba intar det nyss skapade
kärlet, och vi ser ett embryo som blivit till. Det är vid denna tid som
varelsen föds till ett nytt liv. Abort är inte acceptabelt därför att en
levande varelse finns i livmodern. Kom ihåg att själen inte är ”bosatt”
i hjärnan.
Med välsignelse genom de Tre Nobla
Juvelerna
Bhante Dhammananda
Den som
inte önskar en son, rikedom eller makt,
vare sig för sig själv eller någon annan,
och inte heller önskar framgång
för egen del med orätta medel,
han är god, vis och rättrådig.
Dhammapada 84 (övers. Rune E. A. Johansson)
Denna
värld är förblindad;
blott ett fåtal når insikt.
Någon enstaka går till himlen
lik en fågel fri från nätet.
Dhammapada 174 (övers. Rune E. A. Johansson)
Om en
oförståndig känner sitt oförstånd,
så är han som en vis just däri.
Men en oförståndig som är stolt över sin vishet
han kan verkligen kallas oförståndig.
Dhammapada 63 (övers. Rune E. A. Johansson)
Fråga 14
Jag heter DDD och är medlem av
Lankarama Buddhist Ungdomsgrupp från Sydney, Australien. Vi vill främja
en djupare förståelse av buddhismen hos ungdomar. Jag skriver delvis för
egen del, men också för mina kolleger EEE, FFF, och GGG. Vi är just nu i
färd med att ställa samman en tidning som heter Fotspår och som vi
hoppas ska ge våra läsare förståelse för några buddhistiska frågor som
relaterar starkare till deras dagliga liv i modern miljö, kanske om
kamma eller återfödelse.
Vi har läst olika artiklar som du skrivit och skulle bli glada om vi
kunde få med ett bidrag från dig i vår tidning, som självklart inte är
för ekonomisk vinning och kommer att spridas gratis.
Vänliga hälsningar
DDD, EEE, FFF, och GGG
Bästa DDD, EEE, FFF, och GGG! Må ni
alla välsignas av de Tre Nobla Juvelerna
Er dhammavän Bhante Dhammananda
Fråga:
Om återfödelse: orsak; hur sker det?
Svar:
Begär efter liv och sinnliga njutningar är orsaken till återfödelse.
Buddhister betraktar läran om återfödelse inte bara som en teori utan
som ett faktum som kan verifieras. Att acceptera sanningen om
återfödelse skapar grunden i buddhismen. Men tron på återfödelse är inte
begränsad till buddhister. Den finns i andra kulturer, i andra
religioner och också bland fritänkare. Så kunde till exempel den
grekiske Pythagoras minnas tidigare liv. Platon kom också ihåg en rad
tidigare liv. Platon menade att en människa bara kunder återfödas upp
till tio gånger. Han trodde också på möjligheten att återfödas i
djurriket. Bland antika folk i Egypten och Kina var det en vanlig tro
att bara välkända personligheter som kejsare och kungar återföddes. En
kristen auktoritet vid namn Origen som levde 185-254 f.v.t. trodde på
återfödelse. Han menade att det inte finns något evigt lidande i
helvetet.
Giordano
Bruno
som levde på 1500-talet trodde att själen hos varje människa och djur
vandrade över från en varelse till en annan.
År 1788 kritiserade filosofen Kant läran om evigt straff. Kant trodde
också på möjligheten av återfödelse i andra himmelska kroppar.
Schopenhauer (1788-1860), en annan stor filosof, ansåg att det var
livsviljan som måste vara livets kontinuitet. Livsviljan manifesterar
sig själv fortlöpande i varje ny form. Buddha förklarade att denna
livsvilja är begär efter liv. Och naturligtvis undervisade de visa i det
antika Indiens sedan urtiden om själavandring.
Det går faktiskt
men är inte lätt att verifiera våra tidigare liv. Men sinnets natur är
beskaffat så att sinnet inte tillåter de flesta att minnas tidigare liv.
Våra sinnen är nertryckta av
nivaranas
(hinder) kammacchanda
(sinnesbegär), vyapada
(illvilja), thina-middha
(slöhet och dvala)
uddhacca-kukkucca
(rastlöshet och oro) och
vicikicca
(tvivel). Vi kan inte föreställa oss återfödelser på grund av dessa
hinder eftersom vår synförmåga är bunden till denna jord.
På samma sätt
som en spegel inte reflekterar en bild när den är smutsig så tillåter
inte sinnet de flesta att minnas tidigare liv. Vi kan inte se stjärnorna
under dagen, inte för att de inte finns i rymden men för att de
överglänses av solen. På samma sätt kan vi inte minnas tidigare liv
eftersom våra sinnen alltid belastas av många tankar på nuvarande
dagliga händelser och världsliga förhållanden. Att betrakta hur kort
vårt livsspann på jorden är hjälper oss att reflektera över återfödelse.
Om vi begrundar livet och dess yttersta mening och mål och alla olika
erfarenheter som är möjliga för en människa måste vi konstatera, att i
ett enda liv finns det inte tillräckligt med tid för en människa att
hinna med allt som hon önskar att göra. Omfattningen av erfarenheter och
önskningar är oändlig. Vi kan se att det finns en omfattande rad av
dolda krafter hos människor som vi också kan utveckla om vi har
möjlighet. Vi har höga ambitioner men lite tid att nå dem. Under tiden
krigar den stora armén av passioner och begär, själviska motiv och
ambitioner mot oss och mot andra och den förföljer oss till vår död.
Alla dessa styrkor måste utforskas, besegras, undertryckas och användas
rätt. Ett enda liv räcker inte till detta. Att tänka eller tro det
skulle utsätta universum och livet självt för ett stort och grymt skämt.
Den buddhistiska
återfödelseläran ska skiljas från teorier om själavandring och
reinkarnation i andra religioner. Buddhismen godtar, till skillnad från
hinduismen, inte existensen av en evig själ, skapad av Gud, eller en
oföränderlig enhet som förs över från ett liv till ett annat. Precis som
en orsaksmässig kontinuitet utan ett jag eller själ kan möjliggöra en
betingad identitet så kan döden resultera i återfödelse utan en överförd
själ. I ett enda liv ger varje ögonblick som blixtrar förbi upphov till
dess efterföljare genom att dö. Strängt taget uppstår och försvinner
varje tanke som en födelse eller död. Sålunda går vi i ett enda liv
igenom oräkneliga födelser och död varje sekund. Men eftersom den
mentala processen fortsätter med hjälp av en enda fysisk kropp,
betraktar vi kropp och sinne, som är en oavbruten ström, som ett enda
liv.
Det vi vanligen menar med döden är att kroppens
vitala funktioner upphör. Den fysiska kroppen kan inte upprätthålla sitt
innevarande medvetande, processens mentala sida, när den förlorar sin
vitalitet. Men så länge som det finns ett ”fastklamrande vid liv” (ett
begär efterfortsatt existens) upphör inte det innevarande medvetandet
när kroppen förlorar sitt liv. Snarare så kommer, när döden kommer, när
kroppen dör, det innevarande medvetandet, drivet av begär efter vidare
existens, att uppstå igen med hjälp av en ny fysisk kropp som blir till
genom förening av spermie och ägg.
Alltså äger befruktning rum omedelbart utan avbrott efter döden.
Minnesflödet och identitetskänslan som överförs till en ny situation
upphör kanske, men hela samlingen av erfarenhet och böjelser har
överförts till en ny varelse och cykeln av tillblivelse börjar rulla för
ännu en tid.
För en buddhist betyder döden varken början till
ett evigt liv eller till komplett upphörande utan snarare porten till en
ny återfödelse som följs av tillväxt, förfall och sedan en ny död. Men
så länge det finns en oavbruten mental följd i detta sista moment
förekommer det ändå ingen förnyad fysisk funktion i en döende människas
sinne. Det är som när en bilförare släpper gaspedalen innan han stannar
och ingen mer dragkraft ges till motorn. På samma sätt uppstår inga fler
materiella kammaegenskaper.
Buddhister håller inte fast vid att det närvarande livet är det enda
livet mellan två evigheter av misär eller lycka. Inte heller tror de att
änglar kommer att föra dem till himlen och lämna dem där för all
evighet. De tror att detta närvarande liv bara är ett av ett oräkneligt
antal tillstånd av liv och att detta jordiska liv bara är ett avsnitt
bland många andra. De tror att alla varelser återföds någonstans i någon
form för en tidsbegränsad period så länge som deras goda och dåliga
kamma finns kvar i det omedvetna sinnet som en mental energi. Fastän
många framstående psykologer som Carl Jung har värdesatt Buddhas lära,
ska inte tolkningen av det undermedvetna sinnet i buddhistisk sammanhang
blandas ihop med den som moderna psykologer ger, eftersom begreppen inte
är exakt liktydiga.
Vad är orsaken till återfödelse?
Buddha lär att okunnighet om tillvarons verkliga natur skapar begär.
Otillfredsställda begär är orsak till återfödelse. När alla
otillfredsställda begär är utplånade, då upphör återfödelse. Att stoppa
återfödelse innebär att utplåna alla begär. För att utplåna begär måste
okunnighet utplånas. Meningslösheten i varje återfödelse kräver ett val
av livsväg där begär efter återkommande återfödslar kan bli utplånade,
och är uppenbart när okunnighet är utplånad.
Okunnighet orsakar också den illusoriska och
ologiska tanken att det bara finns enda liv för mänskliga varelser och
en annan illusion att detta enda liv följs av varaktigt tillstånd av
evig lycka eller plåga. Buddha lär att okunnighet endast kan skingras
och plåga tas bort genom förståelse av De Fyra Ädla Sanningarna och
endast på detta sätt. Man måste utplåna alla begär efter lägre
personliga njutningar och själviska krav och också träget hålla fast vid
att utöva allomfattande oegennytta i vandel, intelligens och visdom för
att utrota okunnighet.
Hur sker återfödelse?
När den fysiska kroppen inte fungerar mer dör inte energierna med den
utan fortsätter att ta en annan gestalt eller form som vi kallar ett
annat liv. Kammakraften som nu manifesterar sig själv i form av en
människa kan också manifestera sig själv i form av ett djur. Detta kan
hända om en människa inte har chans att utveckla sina positiva
kammaresurser. Vilja, kallad begär (begär eller törst efter liv) slutar
inte när kroppens funktioner slutar utan fortsätter att manifestera sig
själv i en annan form och skapar åter-existens. Detta kallas återfödelse
eller åter-tillblivelse. Buddhister kallar det inte för ”reinkarnation”
eftersom ingen evig helhet eller själ flyttar från ett liv till det
nästa.
Idag finns det människor i olika länder som
spontant har utvecklat minnen från sina tidigare liv. Dessa människors
erfarenheter har noggrant dokumenterats i media. En del av dessa
personer hade förut aldrig accepterat att det fanns sådant som
återfödelse tills minnesfragment av deras tidigare liv kom tillbaka.
Mycket av den information de återgett om sina tidigare liv har
undersökts och funnits vara välgrundad. Genom hypnos har en del
människor kunnat ge information om tidigare liv. Vissa hypnotiska
situationer som tränger in i det omedvetna sinnet gör det möjligt att
komma ihåg tidigare liv.
Återfödelse eller tillblivelse om och om igen är en
naturlig händelse som inte skapats av någon särskild religion eller gud.
Tro eller icke tro på återfödelse gör ingen skillnad för
återfödelseprocessen eller för att undvika den. Återfödelse sker så
länge som begär efter liv, för sensuella njutningar eller fastklamrande
finns i sinnet. Dessa starka mentala krafter råder i var och en och
varje levande varelse i universum. De som hoppas och ber att de inte ska
återfödas igen måste förstå att deras önskningar inte kommer att gå i
uppfyllelse förrän de gör kraftansträngningar för att utplåna sina begär
och fastklamranden från sina sinnen. När visa människor har sett och
erfarit det osäkra och otillfredsställande hos livet under de världsliga
villkoren, försöker de befria sig själva från dessa återkommande
återfödslar och död genom att följa den rätta vägen av rening. De som
inte kan minska sina krav och fastklamranden måste vara förberedda att
möta alla otillfredsställande och osäkra förhållanden som om och om igen
följer med återfödelse och tillblivelse.
Fråga 15
Bhante! Jag har nu varit praktiserande
buddhist sen tio år. Jag har huvudsakligen lärt mig buddhism från de
många böcker och skrifter som du skrivit på ett enkelt språk som är lätt
för mig som lekman att förstå. Jag är dig evigt tacksam för det. Men på
grund av mina familjeplikter har jag inte kunnat lyssna på ett enda
dhammatal.
Jag skriver för att ta upp en fråga med
dig. En före detta arbetskamrats man, en buddhist, tillbringade en månad
i ett tempel i Thailand. Bland allt annat han lärde sig där var att det
inte är nödvändigt att offra rökelse till altaret för det är en felaktig
idé som ärvts från Buddhas tid.
Det berättas att Buddha en gång mediterade under ett träd. På platsen
fanns det gott om insekter och moskiter som plågade honom. För att inte
döda insekterna (en av de fem levnadsreglerna – att inte döda) tände han
några rökelsestickor för att värja sig med röken. Några bybor som gick
förbi såg på avstånd vad Buddha gjorde och från och med då infördes
traditionen att tända rökelse. Jag vet inte hur sann denna historia är,
men jag tycker att den är roande och antar att byborna faktiskt inte
förstod Buddhas avsikt.
Med Metta
HHH
Fråga:
Varför offras rökelse till Buddha?
Svar:
Bästa HHH. Jag önskar lycka, god hälsa och långt liv för dig och din
familj. Jag är förvånad över historien du delat med dig. Buddha tände
säkerligen inte rökelse för att hålla insekter borta eftersom han inte
var rädd för att de skulle sticka honom. Som du minns gick Buddha orädd
för att tämja Nalagiri (den berusade elefanten), Angulimala (rövaren)
och för att medla mellan två krigande länder och så vidare. Den som nått
Upplysning kan utsätta sin kropp för förstörelse, smärta och så vidare
men vill inte låta någon annans sinne bli förvirrat på grund av det.
Det kan vara så att historien som berättades för dig har missförståtts
av den som berättade den eller av den person som berättade för din väns
man.
Att offra rökelse och blommor var en gammal indisk tradition för att
vörda stora lärare. De tidigaste buddhisterna i det gamla Indien tog
efter denna goda och värdefulla tradition. När vi offrar rökelse
reciterar vi:
Gandha Sanbhara yettena |
Med parfymerad
rökelse |
hupenaham Sugandhina |
Gjord av doftande
stoff |
Pujaye pujaniyam tam |
Hedrar jag Den
Upphöjde |
Puja bhajana muttamam |
Värd att
respektera, som fördriver mörkret |
När vi offrar rökelse, blommor och ljus
påminner vi dessutom oss själva om att precis som alla dessa saker är
förgängliga så kommer våra kroppar att försvinna. Dessa offer hjälper
oss att meditera över förgänglighet.
Med
välsignelse genom de Tre Nobla Juvelerna.
Din dhammavän Bhante Dhammananda
De
visa vakar över sin kropp:
de vakar över tankar och tal;
de är fullt herre över sig själva.
Dhammapada 234 (övers.
Rune E. A. Johansson)
Om du
följer den,
skall du göra slut på lidandet.
Denna väg förkunnades av mig
då jag insett hur taggen dras ut.
Dhammapada 275 (övers.
Rune E. A. Johansson)
Fråga 16
Bhante Dhammananda! Jag är verkligen glad för att jag hittat din
e-postadress. Jag har fastnat i några frågor om vad jag vill göra och
vad jag borde göra. Ok, jag ska berätta lite om mig själv.
Jag är en tjej från Malaysia som vistas i Australien mitt sista år.
Eftersom det är mitt sista år nu har jag börjat tänka på vad jag vill
göra i livet när jag går ut i världen. Jag har alltid tänkt mig att
arbeta för NGO (ickestatliga
organisationer som på olika sätt arbetar med att förbättra villkoren för
människor, men också med att bilda opinion för rättvisa, solidaritet och
delaktighet med människor i andra delar av världen. Övers. anm.) eller
med välgörenhet eller i krigsdrabbade länder och använda mina kunskaper
för att hjälpa till att utveckla och skapa ett bättre liv för andra. Det
har alltid varit min halvt medvetna dröm att uppnå detta.
Problemet är att min familj inte är överens med mig. De tycker att jag
ska arbeta i den riktiga världen. Jag vill inte motsätta mig deras
önskningar eftersom jag vet att de offrat mycket för att jag skall
lyckas. Jag vill inte vara illojal och såra dem genom att göra vad jag
verkligen vill. Men då är jag rädd att jag inte kan förverkliga mitt
liv.
Jag
önskar verkligen att jag kan få ett gott råd från dig. Jag står vid en
skiljeväg och vet inte i vilken riktning jag ska fortsätta. Tack för att
du ger mig av din tid. Jag behöver bara att någon lyssnar på mig och ger
mig lite hjälp.
Tack!
JJJ
Fråga:
Ska jag följa mina egna drömmar eller mina föräldrars förväntningar?
Svar:
Bästa JJJ!
Jag förstår verkligen ditt dilemma men jag är säker på att du inte är
den enda med detta problem. Förr bestämde föräldrar också vilket yrke
deras barn skulle välja och med vem och när de skulle gifta sig. I ditt
fall skulle jag vilja råda dig att följa medelvägen och testa en
kompromiss. Då skulle du göra dina föräldrar till viljes genom att välja
en bana som kommer att glädja dem. Glöm inte att det finns många
välbetalda serviceinriktade arbeten. En del av till exempel NGO:s
organisationer betalar löner som kan jämföras med den privata sektorns.
Du kan till en början bli volontär i välgörenhetsorganisationer för att
få erfarenheter och kontakter. Du kan kanske få ett mer betalt arbete
inom till exempel FN och tillfredsställa både dina önskningar att hjälpa
människor och dina föräldrars förväntningar.
Detta tar sin tid men tålamod är en dygd.. Kom samtidigt ihåg att det
inte behöver vara dramatiskt att tjäna människor, man behöver inte gå ut
i krigshärjade områden och riskera livet, det finns socialt bra arbeten
som till exempel lärare som också tjänar människor utan att utsätta sig
själv för fara. Med tiden kan du kanske övertyga dina föräldrar så att
de låter dig följa ditt hjärta, men gå inte emot dem nu. Mitt råd är att
göra ett val som kanske kan bli fördelaktigt för både dig och dina
föräldrar.
Med välsignelse genom de Tre
Nobla Juvelerna.
Bhante Dhammananda
De som
kan tygla sitt sinne,
som vandrar vida omkring,
ensamt, okroppsligt, dolt i det inre,
de befrias från Maras bojor.
Dhammapada 37 (övers. Rune E. A. Johansson)
Då han
vet att denna kropp är lik ett lerkärl,
må han befästa sitt sinne,
så att det liknar en borg,
och sedan anfalla Mara med vishetens vapen.
Må han befästa sin seger
och förbli fri.
Dhammapada 40 (övers. Rune E. A. Johansson)
Du måste
själv anstränga dig:
de fullkomliga är endast förkunnare.
Den som följer vägen
och övar meditation
befrias från dödens bojor.
Dhammapada 276 (övers. Rune E. A. Johansson)
Fråga 17
Bhante!
Jag störs mycket av den senaste utvecklingen i Kambodja eeftersom munkar
har uteslutits från att rösta i detta års generella val (2006).
Som buddhist menar jag att munkar inte
ska tillåtas att ta del i någon som helst politisk aktivitet. Som
medborgare i Kambodja frestas jag att säga att munkar borde tillåtas att
ta del i politiska aktiviteter.
Jag är förvirrad och plågas av detta och undrar om du kunde vara vänlig
och läsa bifogade meddelande och ge dina synpunkter på det.
I all respekt
KKK
Fråga:
Kan Sanghans medlemmar ställa upp som kandidater i politiska val?
Svar:
Bästa KKK!
Tack för din fråga. Jag önskar dig frid, lycka och tillfredsställelse
genom de Tre Nobla Juvelerna. Buddhistmunkar är medlemmar i ett
demokratiskt samhälle och kan alltid utföra de civila uppdrag som inte
är direkt förbjudna i Vinaya (reglerna för Sanghaorden).
Först måste vi fråga varför Buddha grundade Sanghaorden. Det var inte
för att kunna utveckla världsliga villkor utan för att hjälpa munkar och
nunnor att utveckla sin andlighet till att bli befriade från återfödelse
till denna värld som är full av lidande.
De förbjöds att hantera pengar och att lita på andras generositet för
sitt dagliga uppehälle. Om munkar eller nunnor blev indragna i politik
skulle de så småningom bli indragna i sociala problem och därför inte
kunna koncentrera sig på andlig utveckling.
Detta går inte ihop. Självklart är det en munks eller nunnas plikt att
sörja för lekmännens väl och vara koncentrerade på hur de har det. Detta
innebär att om de ser människor som tyngs av en grym regim, måste de
höja sin röst. Men detta måste ske genom undervisning om Dhamma för att
påverka sättet att tänka.
Munken/nunnan skall inte sporra ett folk till våld eller kamp. De måste
genom djupt motiverad medkänsla för alla parter sträva efter att ersätta
den okunnighet som orsakar omoraliska beteenden med visdom. De måste
förklara Buddhas lära med god behärskning som till exempel i Mangala
Sutta (välsignelsesuttan), Cakkavatti Sihanada Sutta
(lejonvrålet i Universala Kungssuttan). De måste undervisa folket om
dess konstitutionella rättigheter men han kan inte själv blanda sig i
politik. Det finns inget som hindrar dem att lämna munk-eller nunnelivet
och göra vad de vill göra men de skall inte ge fel signaler om vad
munk-eller nunnedräkten representerar. De kan naturligtvis uppmana
efterföljare att vara aktiva i samhällstjänst för att hjälpa sig själva
men som lotusen ska munken/nunnan inte förorena sig genom världsliga
angelägenheter.
Med välsignelse genom de Tre Nobla Juvelerna.
Din dhammavän Bhante Dhammananda
Man bör ta sig till vara
för uppretat beteende
och uppföra sig behärskat.
Man må undvika onda handlingar
och lägga sig vinn om goda!
Dhammapada 231 (övers. Rune E. A. Johansson)
Man bör ta sig till vara
för uppretat tal
och tala med behärskning.
Man må undvika onda ord
och vinnlägga sig om goda!
Dhammapada 232 (övers. Rune E. A. Johansson)
Man bör ta sig till vara
för uppretade tankar
och tänka med behärskning.
Man må undvika onda tankar
och lägga vinn om goda!
Dhammapada 233 (övers. Rune E. A. Johansson)
Fråga 18
Innan jag rådfrågar dig om mitt problem
vill jag gratulera dig på det hjärtligaste för de över femtio år som du
tjänat buddhismen och hjälpt människor.
Under årens lopp har jag och mina gayvänner velat få reda på den
buddhistiska synen på homosexualitet. Sorgligt nog tycks dagens samhälle
betrakta oss homosexuella som ”slödder”. Särskilt i asiatiska länder har
denna stereotypa bild lett till diskriminering av homosexuella på till
exempel arbetsplatser.
Jag vet att religioner som islam och kristendom fördömer homosexualitet
men som utövande buddhist har jag alltid undrat vilken buddhismens
ståndpunkt är och det finns många frågor som jag söker svar på. Du har
gett ut många skrifter som med klokhet och visdom förklarar buddhismens
ställning i olika frågor. Jag har läst många av dem och också lyssnat
till några av dina dhammatal. Jag har också besökt några buddhistiska
hemsidor utan att ha hittat svar. Jag föreslår, Bhante, att du skriver
en bok eller ett litet häfte ”Buddhism och homosexualitet” eftersom jag
vet att det finns andra här ute som liksom mig brottas med många frågor,
tvivel och blandade känslor kring detta problem och önskar klok
vägledning. Vidare är jag säker på att en sådan liten bok skulle bidra
till att rätta till samhällets attityd till sådana som jag. Jag har jag
några speciella frågor.
Jag slutar med att önska dig Bhante god hälsa och att du måtte fortsätta
att leda och visa oss vägen till Dhamma i många kommande år.
Tillgivne
LLL
Fråga:
Hur ställer sig buddhismen till homosexualitet?
Svar:
Bäste LLL!
Tack för ditt mejl. Jag är glad att du tagit upp detta ämne eftersom jag
vet hur viktigt det är i idag.
Vi människor har kroppar som kräver all slags njutningar (inte bara sex)
– mat, behagliga smaker, ljud och så vidare. Om vi avvisar dessa som
synd undertrycker vi naturliga önskningar. Vi måste föröka förstå hur
och varför de uppstår och förstå att det inte är i vårt eget intresse
att uppmuntra fysiska krav. Offer för maya (villfarelse) ser
kroppen som verklig och kräver att tillfredsställa den längtan efter
kama (sinnliga känslor) som omfattar alla slags sensuella
njutningar.
När en varelse utvecklar andlighet, ersätts maya av vidya
(kunskap) och pañña (vidom). Med andlig utveckling ser man
kroppen som en förvillelse och växer naturligt bort från begär och blir
en andlig varelse som kommit långt och som genom mognad avstår från
sexualiteten precis som ett barn som slutar leka med leksaker när barnet
växer upp.
Det är inget fel i sig med sexualiteten. Det som är fel är fastklamrande
och slavisk attityd till den i tro att den kan leda till yttersta lycka.
Detta är problemet med att exploatera sex i massunderhållningsindustrin
i dag – och sprida myten att sex kan ge evig lycka.
Den tredje levnadsregeln som vi reciterar dagligen i buddhistiskt
utövande lyder: ”jag tar avstånd från att missbruka sexualiteten”. Vi
ska lägga märke till att det i levnadsreglerna inte finns något tvång,
ingen rädsla för straff på grund av överträdelse av någon gudomlig lag.
Snarare känner vi i denna träningsregel igen faran av att klamra fast
vid sexualiteten och vi följer den frivilligt för att växa bort från
det, det vill säga ”ta avstånd”. I korthet, homosexualitet skiljer sig
inte från andra former av sexuell aktivitet, som innehåller alla
inneboende faror som ökar tanha (begär) och som vi måste undvika
genom utveckling av Samma Ditthi (rätt förståelse) och genom att
följa Majjima Patipada (Medelvägen).
Fråga 19
Fråga:
Bryter den homosexuelle buddhisten mot den tredje levnadsregeln om att
avstå från sexuellt missbruk?
Svar:
Vad menas med ”sexuellt missbruk”? Det syftar speciellt till uppförande
som skadar den person som utför akten eller den andra personen – inte
all sexuell aktivitet. Sex är förbjudet för de som väljer celibat, till
exempel munkar och nunnor. Dessa har av fri vilja valt att avstå från
sex för att kunna koncentrera sig bättre på sin andliga utveckling. Om
två parter i ett sexuellt förhållande är homosexuella, inte minderåriga,
och inte heller bundna (juridiskt eller på annat sätt) till någon annan,
skadas ingen.
I buddhismen dömer vi ingen handling som ”synd” i den bemärkelsen att vi
överträder ett gudomligt budord. Vi handlar felaktigt på grund av
avijja (villfarelse) och därför begår vi en akusala kamma
(handling som inte gynnar andlig utveckling) som fördröjer eller hindrar
vår andliga utveckling. I vår villfarelse om tingens verkliga natur (i
detta fall vår kropp) handlar vi på sätt som ur andlig synpunkt är
skadligt för oss. Förståelse och visdom kan hjälpa oss att avstå från
skadliga, både mentala och fysiska, handlingar.
I detta sammanhang betraktas inte äktenskap som en gudomligt påbjuden
institution som plötsligt gör sex tillåtet. Sex är en mänsklig aktivitet
som inte har något med himmel eller helvete att göra. Du nämner att en
av fem levnadsregler för utövande buddhister innebär att tygla
sexualiteten. Att döda är ännu allvarligare därför att du kan skada
någon annan varelse mer brutalt. Sex är ett begär precis som begär efter
föda, vatten, droger, välfärd, makt etcetera. Att klamra fast vid några
av dessa utgör akusala kamma och därför ger vi inte fritt utlopp för dem
om vi verkligen förstår våra kroppars natur och hur begär motarbetar
oss. Buddhismen uppmuntrar inte någon form av dessa begär därför att de
binder oss ännu fastare till samsara. Att vara eftergiven i fråga om sex
kan också leda till andra plågor som ilska, avundsjuka, dåligt samvete
och skuld.
Fråga 20
Fråga:
Är det fel om två människor av samma kön blir förälskade?
Svar:
Av föregående svar kan du se att buddhismen varken ser homosexualitet
som fel eller rätt. Det är fråga om en sexuell aktivitet som använder
kroppen, och är ett starkt uttryck för lusta som ökar livsbegäret och
därför fångar oss längre i samsara. När ett par (vare sig det är en man
och kvinna, två män eller två kvinnor) blir förälskade uppstår begäret
på grund av mänsklig begränsning som inte ser kroppen som tom på
yttersta verklighet.
Fråga 21
Fråga:
Fördömer buddhismen homosexuella eller homosexualitet?
Svar:
Buddhismen fördömer inte homosexuella precis som den inte fördömer någon
annan förseelse. Vi handlar på grund av okunnighet om tingens sanna
natur. Därför är vi bara skyldiga till akusala kamma. Vi har ingen rätt
att fördöma andra. Det är vår plikt att att hjälpa andra att se att de
handlar på grund av okunnighet och att visa hur man kan uppnå verklig
lycka. Vi har ingen rätt att fördöma dem som tänker eller handlar
annorlunda än vi särskilt eftersom vi själva är slavar under sensuella
njutningar i andra former. Vi vet att när vi pekar på andra med ett
finger så pekar de tre andra fingrarna på oss själva. Kort sagt så
uppstår homosexualitet precis som heterosexualitet på grund av
villfarelse. Alla former av sex ökar lusta, begär och fastklamrande till
kroppen. Vi lär oss att med visdom upphör dessa fastklamranden. Vi
fördömer inte homosexualitet som fel eller synd men vi överser inte
heller med det, helt enkelt för att det liksom andra former av sex
hindrar vår befrielse från samsara.
Med välsignelse genom de Tre Nobla
Juvelerna.
Din dhammavän Bhante Dhammananda
Ur det angenäma uppstår fruktan.
För den som är fri från det angenäma
finns det ingen sorg,
än mindre fruktan.
Dhammapada 212 (övers. Rune E. A. Johansson)
Fråga 22:
Jag är homosexuell och jag lider av
det. Jag skulle vara mycket tacksam för om du kunde ge mig råd om hur
jag ska hantera detta.
MMM
Fråga:
Vad ska en homosexuell person som lider göra?
Svar:
Bästa MMM!
Du säger att du ”lider” av att vara homosexuell. Men har du frågat dig
varför du lider? Är det för att homosexualitet i sig orsakar lidande som
AIDS eller cancer eller lider du av skuldkänslor eftersom ditt sexuella
val inte överensstämmer med vad samhället anser vara lämpligt. Du lider
på grund av vad andra tänker om dig. Detta är viktigt eftersom du måste
inse att du tillåter yttre krafter att bestämma din lycka eller olycka.
Den buddhistiska synen på alla sexuella beteenden finns i den tredje
levnadsregeln: ”Jag tar avstånd från att missbruka sexualiteten”.
Sexuell aktivitet grundar sig i att använda kroppen för att få njutning.
Sex i sig själv är inte syndigt. Det som är fel är att använda sex för
att utnyttja andra – unga barn, utslagna människor och så vidare. Det
har ingen betydelse om denna njutning uppnås på heterosexuellt eller
homosexuellt sätt. Buddhismen ser inte någon skillnad mellan en
homosexuell som utnyttjar andra eller en heterosexuell som gör det även
om den allmänna opinionen tycks göra den senare till hjälte och macho.
Vi måste fråga oss om vissa sexuella överdrifter av känt folk som
fotbollsspelare och filmstjärnor verkligen är värda så mycket
publicitet.
Sex är sex oavsett hur vi får njutningen av det!
Vi måste akta oss för att klamra fast vid
kroppen och njutningen vi får från den – frosseri och alkohol kan också
vara skadligt. Ju mer vi hänger oss åt sex desto mer klamrar vi fast vid
vår grova kropp och döms dessutom att lida i samsara när vi tror att
våra kroppar är verkliga. Medveten återhållsamhet när det gäller kroppen
leder till frihet och andlig utveckling, frihet från skuld. Vi måste
träna oss att inte attraheras av våra kroppar (även om vi bör behandla
dem med tillbörlig respekt) och att se den egna kroppen och andras bara
som behållare för var, urin, blod, saliv. Slösa inte tid på värdelösa
skuldkänslor. Använd kraft och energi på att utveckla positiva
sinnestillstånd. När du ser din kropp som den verkligen är kommer du att
kunna överskrida dina olika begär. Men du måste ha tålamod och vara
ihärdig. Det tar tid.
Med välsignelse genom de Tre Nobla
Juvelerna.
Din dhammavän Bhante Dhammananda
Fråga 23
Bästa Bhante! Jag hoppas att du är vid
god hälsa. För en tid sedan läste jag en artikel om ett homosexuellt par
där den ene var döende i cancer. Det verkade som om den döende mannen
fick sin älskare att lova att göra slut på honom för att skona honom
från lidandet när smärtan blev för svår. Till slut kom tidpunkten när
patienten knappt var vid medvetande och också hade svårt att röra sig i
sängen. Han bad älskaren: ”Gör det nu”. Då sade älskaren ”Jag ska fråga
dig tolv gånger. Blinka två gånger om du har ändrat dig och inte vill ha
min hjälp att dö genast”. Den döende mannen blinkade en gång som svar på
frågan som ställts tolv gånger att han hellre ville dö än lida.
Min fråga är: ”Eftersom buddhismen varken uppmuntrar dödshjälp eller
självmord, är det ok med dödshjälp om denna situation uppstår där den
döende älskaren tillstår att han hellre vill dö än lida? Innebär det
brott mot den första levnadsregeln?” Jag är älskare till en döende
patient och vet inte vad jag ska göra – skall jag följa mitt åtagande
att inte döda eller skall jag ge dödshjälp?
Jag hoppas Bhante kan ge mig ett klart svar på denna eventuella
händelse.
Tack med önskan om bästa hälsa och lycka
NNN
Fråga:
Kan vi utföra eutanasi (dödshjälp) för någon som önskar det?
Svar:
Bäste NNN!
Låt oss börja med att eftertryckligt säga att ge dödshjälp inte bara
gäller i fråga om homosexuella älskande utan om alla levande varelser.
Buddhister klassificerar inte homosexuella som skilda från resten av
mänskligheten. I buddhismen tolereras inte av något som helst skäl att
taga liv Men om dödandet inträffar som en följd av oavsiktlig,
omotiverad händelse (till exempel om en blind person dödar myror när hon
går utan att vara medveten om att de finns där) då är hon inte ansvarig.
Om dödande ska få kammaeffekt och medföra straff i detta liv eller
följande finns många förutsättningar, nämligen:
1. Det måste gälla en levande varelse
2. Medvetenhet om att det är en levande varelse
3. Avsikt att beröva denna varelse livet
4. Kraftansträngning för att döda
5. Upprepat dödande
Alla dess villkor uppfylls i den historia du berättar så partnern är
ansvarig för att ha brutit mot den första levnadsregeln och han har
kammaansvaret för sitt handlande. Men det måste tilläggas att motivet
för att döda kan vara motiverat både av medkänsla eller av hat som
naturligtvis påverkar kammaeffektens natur och stränghet.
I fråga om dödshjälp eller eutanasi som motiveras av vilseledd medkänsla
är sinnet inte totalt befläckat. Alltså reduceras den dåliga
kammaeffekten. Detta är ett fall med fel handling med god avsikt. Men
handlingen är fortfarande fel. Ju mer vi befläckar sinnet desto högre
blir graden av dålig effekt.
Om någon mördar en oskyldig människa av hat eller begär då blir effekten
naturligtvis strängare. I det exempel du nämner var personen motiverad
av medkänsla så effekten blir mindre sträng. Märk att vi säger ”mindre
sträng” för det blir en effekt även om det finns förmildrande
omständigheter. Vi måste också tänka på värdet av det meningsfulla liv
som dödas - är det är en mygga eller ett djur som en elefant, en häst
eller ko som är speciellt värdefull?
Graden av kraftansträngning och intensiteten som engagerar sinnet
påverkar strängheten. Naturligtvis är det mest allvarligt att döda en
människa. I alla fall måste vi överväga hur oskyldig eller värdefull
människan är – en förälder eller munk står högt på denna lista. I ditt
exempel hade personen uttryckligen gett sitt samtycke, motivet var
medkänsla (dock vilseledd) så även om alla villkor var uppfyllda blir
kammaeffekten betydligt reducerad. En läkare som tillämpar dödshjälp kan
inte placeras i samma kategori som låt oss säga en människa som
kallblodigt mördar sin mor för att komma över hennes pengar.
Detta innebär att inte alla likartade handlingar medför samma
kammaeffekt. Effekterna av svaga kammahandlingar kan raderas ut eller
neutraliseras av annan god kamma så att effekterna av dålig kamma inte
får tillfälle att komma igång. Faktiskt är det så att såra en buddha
eller mörda en arahant eller föräldrar och att orsaka splittring av
sanghan betraktas som så allvarliga handlingar att det är mycket svårt
att fly från straff.
Effekterna av all annan kamma kan reduceras genom att rena sinne och
handlingar – tänk på historien om Angulimala. Ifråga om självmord eller
dödshjälp kan vi inte generellt uttala att alla sådana handlingar är
felaktiga, därför att det aktuella mentala tillståndet hos någon som
utför handlingen måste tas med i beräkningen. Det
får vara hur som helst med den saken men detta är en komplex fråga som
vi inte kan diskutera utförligt här.
Till slut är dödshjälp över huvud taget inte någon
barmhärtighetsgärning. Som bäst kan det räknas som missledd känsla av
barmhärtighet. Att beröva någon annan hans eller hennes liv är inte vår
rättighet – den som lider måste bära sitt eget kamma med tålamod och med
förståelse och vi kan inte agera bödel. Om vi avbryter kammafunktionen i
detta livet skjuter vi bara upp dess avslutning till ett annat liv.
Med välsignelse
genom de Tre Nobla Juvelerna.
Din dhammavän Bhante Dhammananda
Ordlista
akusala – som inte leder
till andlig utveckling; orätt; onda handlingar
akusala kamma – dåliga
handlingar som inte leder till andlig utveckling
Angulimala - rövaren som
bar ett halsband med fingrar
arahat – upplyst, helig,
perfekt varelse
atman – själ; den falska
känslan av ett jag
avijja – villfarelse, det
ondas främsta rot och orsak till fortsatt återfödelse
Bhante – Vördade
bhava – tillblivelse,
existens
bhava tanha – begär efter
tillblivelse; begär efter existens
Bhikkhu – buddhistmunk
Bodhisatta – som har
passerat genom många tidigare existenser och stadier av andlig
utveckling och befinner sig i sin sista födelse i vilken han/hon når
sitt stora mål, buddhaskap
Brahman – den skapande
principen; universums skapare (i hinduismen)
Buddha – den Upplyste; den
Uppvaknade
Buddha Dhamma - Buddhas
undervisning
cakkavatti – universell
härskare
Dhamma - sanning; den
sanna naturen; Buddhas undervisning
Dhammapada – strofer från
Buddhas undervisning
gandhabba – kraften till
en ny livsform
Gautama – prins Siddhattas
familjenamn
kama - sinnesnjutningar
kamacchanda – sinnligt
begär
kamma – god eller ond
handling
Khuddaka Nikaya – den
kortfattade samlingen
Lumbini – prins Siddhattas
födelseort
Majjhima Patipada –
medelvägen
mangala – välsignelse
Mangala Sutta - talet om
välsignelser
Mara – den onde
maya – villfarelse,
illusion, skenbar, vanföreställning
Metta – allomfattande,
gränslös kärlek; vänlig önskan om andras säkerhet och lycka
mokkha – slutlig
befrielse; befrielse från; frihet
Nalagiri – den förgiftade
elefanten
Nayake - ledare
Nibbana – den yttersta
friheten
nivarana - hindren
Pali – gammal indisk
dialekt som talades av Buddha
pañña - visdom
paticca samupada – den
tolv länkarna i orsakskedjan
Sakyamuni – den ädle vise
av sakyasläkten
Samma Ditthi – rätt
förståelse
samsara - cykel av
födelse, liv och död
sangha – församling av
buddhistmunkar
Siddhatta – namn som gavs
åt prins Gautama och som betyder uppfylld önskan
sihanada sutta – tal i de
kanoniska texterna
tanha – begär;
fastklamrade
Thera – Äldre; ett
respektfullt suffix som läggs till en äldre munks namn
thina-middha – slöhet och
dvala
Tipitaka – bokstavligen
”De tre korgarna”, buddhismens heliga skrifter som delas in i Läran,
reglerna för sanghan och den högre läran
uddhacca-kukkucca –
rastlöshet och oro
vidya - insikt
vicikiccha - tvivel
Vinaya - discipliner
Sanghan
vyapada - hat
Yasodhara - namnet på
prins Siddhattas hustru
|