KÄLLA | FÖRFATTARE | ÖVERSÄTTNING |
http://www.theravada.dk (finns ej längre på nätet) Fire aedle sandheder |
Peter Holmgren 2006-04-10 | Kerstin Jönhagen 2006-05-20 |
Fyra ädla sanningar Det första som Buddha lärde ut sedan han nått buddhatillståndet var ”De fyra ädla sanningarna”. Denna lära är själva grunden i buddhismen. Buddhist är den som försöker att integrera de fyra ädla sanningarna i sitt dagliga liv. Det låter enkelt men det kan vara mycket svårt beroende på hur mycket man har att röja upp i sig. Man blir ganska överraskad över sig själv när man först börjar att gräva i sitt inre. Denna beskrivning av de fyra ädla sanningarna är mycket generell. Det är helt enkelt omöjligt att beskriva de många aspekter och nyanser som finns där, men man upptäcker dem själv när man börjar att praktisera de fyra ädla sanningarna. (Författaren använder termen ”lidande” för paliordet dukkha. Men man kan också använda termen ”otillfredsställelse”. Övers. anm) Var och en av de fyra ädla sanningarna har tre aspekter I Det
finns lidande 1) Det finns
lidande Lidande är som influensa som uppstår hos oss och gör oss sjuka. Men vi vet säkert att vi inte är influensan. På samma sätt är det med lidande som uppstår hos oss men som inte är en del av vår personlighet. På så sätt kommer lidandet på avstånd och vi kan se vad det innehåller, vilket för oss till nästa aspekt. 2) Lidandet
bör förstås. 3) Lidandet
har förståtts Dessa tre punkter i den första sanningen är den teknik vi kan använda var gång vi upptäcker något obehagligt uppstå i oss. Den första ädla sanningen öppnar möjligheten till att reflektera över vad som ske i våra sinnen i stället för att bara låta det ta överhanden och försöka att anpassa hela världen bara till vårt inre emotionella lidande. II Det finns en orsak till lidandet Denna sanning påvisar att lidande har en orsak, och den orsaken ligger i begär. Vilket för oss direkt till den första aspekten: 1) Det talas
om tre former av begär som alla leder till lidande. Det första är
enkelt. Att förstå denna aspekt att orsaken till lidande är begär är viktigt för att i förhållande till förståelsen av lidandet själv. 2) Begäret
bör släppas Har man tid till det eller till exempel är ensam hemma eller kan dra sig undan till ett ställe där man inte blir störd så kan man ta tag i flera objekt. Detta kräver fokusering på att enbart arbeta med en sak åt gången och koncentration i det arbete men utför samt att inte ge upp på halva vägen. Man ska komma ihåg att denna hantering av ens lidanden är en gåva man ger sig själv. 3) Begäret
har släppts III Det finns ett upphörande av lidandet Hela målet med den buddhistiska läran är att bli av med det självbedrägeri man utsätter sig själv för, i fråga om sig själv och om hur man tror att världen bör fungera. Här finns också tre aspekter: 1) Det finns ett slut på lidandet, av dukkha. 2) Man bör veta när lidandet upphör 3) man bör veta när lidandet har upphört. Att komma underfund med hur tingen fungerar som de gör, hjälper till med att bearbeta ens lidande. Det är sunt att ställa frågor om åtskilliga ting man inte förstår: ”Varför kan en bil inte stanna snabbt i snöoväder? Varför får munkar i munkdräkt? Varför blåser det?” Det är viktigt att inte anklaga sig själv men att man gör en insats för att utforska de saker som har betydelse för en. Om man till exempel upptäcker att man inte kan tåla något har det betydelse, och man bör sätta sig in i det för att just kunna hantera sitt lidande på bästa möjliga sätt. Kunskap och ett reflekterande sinne kan vara till hjälp för att göra slut på många tillstånd av lidande. IV Vägen till upphörandet av lidandet Den fjärde sanningen består av den åttafaldiga vägen. Den åttafaldiga vägen är ett verktyg som man måste använda både förebyggande och behandlande. Man ska komma ihåg att det inte talas om direkta förbud, mer om anvisningar. Till exempel kan det beträffande punkten ”det rätta levnadssättet”, vara en god idé att om man är svag i en del miljöer och lätt låter sig påverkas, att hålla sig borta från dem. I varje fall om man allvarligt vill arbeta med buddhistiskt utövande. Denna sanning innehåller också tre aspekter: Pañña –
visdom Pañña – visdom a) Den rätta
förståelsen Sila – etik Punkt tre
och fyra talar om att vara uppmärksam på vad man gör med sin kropp. Det
säger sig självt att man inte bara kan göra allt i alla situationer utan
att det har ögonblickliga konsekvenser. Man blir tvungen att överväga
vilket sällskap man befinner sig i och därifrån rätta sitt uppförande
både i tal och kroppslig handling så att man undgår att omgivningen
reagerar våldsamt på en. Om en person går iväg och slår en bråkstake
(kroppslig handling) kommer personen säkert att bli betraktad som en
slagpåse av bråkstaken. Och den person talar elakt till en bråkstake
kommer säkert också att bli använd som en slagpåse. Samadhi – koncentration Denna del är
mycket meditativ. Man kan kalla effekten av följande tre punkter som det
som fäster ihop de andra två punkterna, visdom och etik. För att få ut det mesta av sitt utövande, bör man få visdom, etik och koncentration att balansera varandra. Inte lägga mer vikt på en av punkterna än på de andra. Det är i denna balans som en harmoni uppstår och ger sinnet lugn och renhet. På vägen till det rena sinnet kommer man att göra många fel. Även om det blir fel bör man inte slå sig i skallen med det. Ingen självförebråelse! Det är inte en tävlingsbana man befinner sig på. Det är en stig, man går i lugn och ro. Det är inte ett hastverk och det bör inte finnas tecken på hastverk. Det är inget man skall nå. Slappna av! Använd de inre områdena och röj undan blad och kvistar från stigen, du stöttar med den kost som heter ”De Fyra Ädla Sanningarna”. En del av det buddhistiska utövandet är att inhämta information om det man sysslar med eller har intresse för. Därför bör du läsa Ajahn Sumedhos bok om de fyra ädla sanningarna. Boken är inte tjock men kan ändå i all sin enkelhet förklara grunden i de fyra ädla sanningarna på ett utförligt och trevligt sätt. |
Oversat fra Engelsk til Dansk af Peter
Holmgren, Ladda ner pdf-fil
|