-
När du mediterar så
skall du:
-
inte koncentrera
dig alltför mycket
-
inte försöka
att kontrollera något
-
inte försöka
att skapa något
-
inte tvinga dig
att förtränga något
-
Försök inte att
skapa något
-
avvisa inte det
som händer
-
när något
uppstår eller försvinner, så glöm inte att vara uppmärksam
på det
-
Att försöka skapa
något är lobha (begär)
-
att avvisa det som
sker är dosa (motvilja)
-
att inte vara
uppmärksam på det som uppstår eller försvinner är moha
(vanföreställning, okunnighet)
-
Det är bara när lobha,
dosa eller soka (sorg,bedrövelse) inte finns i det
observerande sinnet som vi har den rätta meditativa inställningen.
-
Du bör kontrollera
och lägga märke till vilken inställnig du har när du mediterar.
-
Du bör acceptera och
iaktta både bra och dåliga upplevelser på samma sätt.
-
Vill du bara ha bra
upplevelser?
-
Ha inga
förväntningar
-
Varför koncentrerar
du dig så mycket när du mediterar?
-
är det för att
du vill att något ska uppstå?
-
vill du något?
-
Vill du att något
skall upphöra?
-
Det kan hända att
du har en av dessa inställningar
-
Om du är trött i
sinnet mediterar du på fel sätt
-
Du kan inte meditera
om sinnet är spänt
-
Om du är trött i
sinne och kropp är det dags att kontrollera om du mediterar
på rätt sätt
-
Att meditera innebär
att vara uppmärksam och observera med medvetenhet och förståelse
-
Träna inte med ett
sinne som vill något eller som vill att något skall uppstå
-
Ett meditativt sinne
skall vara avslappnat och lugnt
-
Både sinne och kropp
bör vara utan spänningar
-
Ett flexibelt och
fritt sinne gör det lättare att meditera
-
Det är inte så
viktigt om du får bra eller dåliga upplevelser
-
Vad gör sinnet?
-
Var befinner sig
sinnet just nu?
-
Är det observerande
sinnet verkligen uppmärksamt?
-
Du skall inte
försöka att ändra saker så att de blir som du önskar
-
Låt inte tankar
störa dig
-
Det är inte meningen
att du skall avvisa objektet (fenomenen, det som uppstår, det du
observerar)
-
Bara när du har saddha
(tillit, tilltro) kan viriya (energisk insats) uppstå
-
bara när du har viriya
kan sati (uppmärksamhet) upprätthållas
-
bara när du
upprätthåller sati kan du etablera samadhi (koncentration)
-
bara när du har
etablerat samadhi kan du se tingen som de verkligen är
-
När du börjar se
tingen som de verkligen är, befästs saddha
-
Var uppmärksam på
det som finns just nu
-
Objektet är inte
viktigt
-
sinnet som arbetar
i bakgrunden, och som arbetar med att vara uppmärksamt (det
observerande sinnet) är viktigare
-
om observationen
(sinnet) sker med rätt inställning kommer objektet att vara
bra