Praktiska råd till mediterande

av
Shwe Oo Min


Shwe Oo MinShwe Oo 
Venerable Sayadaw U Kosala (Shwe Oo Min Sayadaw) 1913-2002

Min Dhamma Sukha Tawya, 'International Forest Centre'
Aung Myay Tharyar Road - Koun Tala Paung Village -
Mingaladon, Yangon, Myanmar
http://dhammasukha.free.fr/biblio/shweoomin.htm

Svensk översättning Kerstin Jönhagen. Från norsk översättning från franska  av Kåre A.Lie
http://www.lienet.no/Shweoo.htm

Praktiska råd för dig som är lite insatt i vipassanameditation. Använd listan som en självkontroll.
Ta gärna en punkt om dagen så det inte blir för mycket åt gången.

 

Det viktigaste när vi mediterar, är att ha rätt inställning.

  • När du mediterar så skall du:

    •  inte koncentrera dig alltför mycket

    •  inte försöka att kontrollera något

    •  inte försöka att skapa något

    •  inte tvinga dig att förtränga något

  • Försök inte att skapa något

    • avvisa inte det som händer

    • när något uppstår eller försvinner, så glöm inte att vara uppmärksam på det

  • Att försöka skapa något är lobha (begär)

    • att avvisa det som sker är dosa (motvilja)

    • att inte vara uppmärksam på det som uppstår eller försvinner är moha (vanföreställning, okunnighet)

  • Det är bara när lobha, dosa eller soka (sorg,bedrövelse) inte finns i det observerande sinnet som vi har den rätta meditativa inställningen.

  • Du bör kontrollera och lägga märke till vilken inställnig du har när du mediterar.

  • Du bör acceptera och iaktta både bra och dåliga upplevelser på samma sätt.

  • Vill du bara ha bra upplevelser?

    • stretar du emot även den lilla minsta obehagliga upplevelse

    • Är detta bra? Är detta Dhammas väg?

  • Ha inga förväntningar

    • önska dig inget

    • var inte otålig

    • för om du har denna inställning i sinnet blir det svårt att meditera

  • Varför koncentrerar du dig så mycket när du mediterar?

    • är det för att du vill att något ska uppstå?

    • vill du något?

    • Vill du att något skall upphöra?

    • Det kan hända att du har en av dessa inställningar

  • Om du är trött i sinnet mediterar du på fel sätt

  • Du kan inte meditera om sinnet är spänt

  • Om du är trött i sinne och kropp är det dags att kontrollera om du mediterar på rätt sätt

  • Att meditera innebär att vara uppmärksam och observera med medvetenhet och förståelse

    • det handlar inte om att tänka, reflektera eller döma

  • Träna inte med ett sinne som vill något eller som vill att något skall uppstå

    • det enda resultatet av det är att du sliter ut dig

  • Ett meditativt sinne skall vara avslappnat och lugnt

  • Både sinne och kropp bör vara utan spänningar

  • Ett flexibelt och fritt sinne gör det lättare att meditera

    • Har du den rätta inställningen?

  • Det är inte så viktigt om du får bra eller dåliga upplevelser

    • att meditera innebär att acceptera, släppa taget och observera

  • Vad gör sinnet?

    • Tänker det eller är det uppmärksamt på det som sker?

  • Var befinner sig sinnet just nu?

    • är det utanför sig själv? Eller är det inne i sig själv?

  • Är det observerande sinnet verkligen uppmärksamt?

    • eller är det bara en ytlig uppmärksamhet?

  • Du skall inte försöka att ändra saker så att de blir som du önskar

    • Du bör hellre försöka att se det som sker så som det sker

  • Låt inte tankar störa dig

    • du tränar inte för att stoppa tankarna

    • Var uppmärksam och se tankarna efter hand som de uppstår. Det är det du tränar för

  • Det är inte meningen att du skall avvisa objektet (fenomenen, det som uppstår, det du observerar)

    • Det är meningen att du skall se (och därmed observera, lägga märke till) de orenheter som uppstår på grund av objektet på så sätt att de försvinner

  • Bara när du har saddha (tillit, tilltro) kan viriya (energisk insats) uppstå

    • bara när du har viriya kan sati (uppmärksamhet) upprätthållas

    • bara när du upprätthåller sati kan du etablera samadhi (koncentration)

    • bara när du har etablerat samadhi kan du se tingen som de verkligen är

    • När du börjar se tingen som de verkligen är, befästs saddha

  • Var uppmärksam på det som finns just nu

    • tänk inte på det som har skett

    • planera inte vad du skall göra

  • Objektet är inte viktigt

    • sinnet som arbetar i bakgrunden, och som arbetar med att vara uppmärksamt (det observerande sinnet) är viktigare

    • om observationen (sinnet) sker med rätt inställning kommer objektet att vara bra