-
Buddhism grundar sig på
personlig upplevelse. Som sådan är den rationell och inte spekulativ.
-
Buddha förkastade all
auktoritet och utvecklade en gyllene medelväg som helt och hållet var
hans egen.
-
Buddhism är en väg -
magga.
-
Buddhismens grundprincip är
förståelse grundad på förnuftet.
-
Blind tro finns inte.
-
I stället för tro och dogmer
betonas vikten av utövande. Större tro och dogmer kan inte befria en
människa.
-
Riter och ceremonier som
betonas så starkt i Veda betyder inget i buddhism.
-
Det finns inga gudar att
blidka.
-
Buddhismen har inga medlande
präster.
-
Etik - sila,
koncentration - samadhi och visdom - pañña är nödvändiga
beståndsdelar för att nå målet - Nibbana.
-
Buddhismens grund är de Fyra
Sanningarna som kan bekräftas genom upplevelse.
-
De Fyra Sanningarna står i
samband med ens person - följaktligen är buddhism inriktad på
människan och inåtvänd.
-
De blev upptäckta av Buddha
och utan förpliktelse mot någon för denna upptäckt. Med hans egna ord:
”De var ohörda innan.”
-
Därför att de är sanningar
kan de inte ändras efterhand.
-
Den första sanningen om
lidande, som tar itu med naturen hos jaget eller den så kallade
personligheten och livets olika skeden, ska analyseras, noga granskas
och undersökas. Denna undersökning leder till en rätt förståelse av en
själv.
-
Förnuftsmässig förståelse av
den första sanningen leder till upphörande av orsaken till lidande -
den andra sanningen vilken tar itu med den vanliga människans psykiska
attityd mot yttre sinnesobjekt.
-
Den andra sanningen om
lidande gäller en stark makt dold inom oss alla.
-
Det är en stark osynlig
mental kraft - begär - som är orsaken till livets motgångar.
-
Den andra sanningen tar
indirekt itu med föregående, närvarande och kommande liv.
-
Förekomsten av en rad
födslar accepteras alltså av Buddha.
-
Doktrinen om kamma, dess
resultat, förutsätts därigenom.
-
Den tredje sanningen om
lidandets upphörande som beror på en själv ligger bortom logiskt
resonemang och är överjordisk (lokattara) till skillnad från de
två första som är världsliga (lokiya).
-
Den tredje sanningen är helt
och hållet ett självförverkligande - en Dhamma som förstås av den
mentala synförmågan.
-
Den tredje sanningen
förverkligas genom fullständig försakelse. Det är inte fråga om
försakelse av yttre saker utan av fasthållande vid den yttre världen.
-
Med det fullständiga
upphörandet av detta fasthållande förverkligas den tredje sanningen.
Man bör notera att enbart fullständigt upphörande av denna kraft inte
är den tredje sanningen - Nibbana. Det skulle vara detsamma som
förintelse. Nibbana blir förverkligad genom upphörande av denna kraft
som binder en själv till det världsliga.
-
Man bör också förstå att
Nibbana inte är skapat utan uppnått. Det kan uppnås i själva detta
livet. Därav följer att även om återfödelse är en av buddhismens
huvuddoktriner så är buddhismen mål inte beroende av en framtida
födelse.
-
Den tredje sanningen
förverkligas genom utveckling av den fjärde sanningen.
-
För att en enda mäktig kraft
skall upphöra måste åtta kraftfulla faktorer utvecklas.
-
Alla dessa åtta faktorer är
enbart mentala
-
Åtta kraftfulla goda mentala
krafter uppmanar till att angripa en enda dold ond kraft.
-
Med total renhet, en
fullständig befrielse från alla återkommande återfödslar, ett sinne
befriat från alla begär är odödlighet (amata) en välsignelse
som följer av denna mäktiga seger.
-
Är denna befrielse en
fullkomlighet eller total renhet? Det senare är att föredra.
-
I varje fall måste man
ställa frågan - vad börjar bli fullkomligt? - vad har blivit renat?
Det finns ingen varelse eller evigt väsen i buddhismen utan där finns
en ström av medvetande.
Det är mer korrekt att säga att strömmen av medvetande har renats
genom förstörelse av alla orenheter.