JIVAKA SUTTA Majjhima Nikaya 55 Samtal med Jivaka 51 En gång vistades Den Välsignade i Jivaka Komarabhacca i Rajagaha. Där närmade sig Jivaka Komarabhacca och sedan han hälsat vördnadfullt på Den Välsignade tog han plats på lämpligt ställe. När han tagit plats, vände han sig till Den Välsignade: - Vördade Herre, jag har fått veta att det sägs att människor dödat levande varelser avsiktligt åt Samana Gotama och att Samana Gotama avsiktligt ätit kött slaktat avsiktligt för honom och för hans räkning. Vördade Herre! Är det som dessa säger ”människor dödar levande varelser avsiktligt åt Samana Gotama och Samana Gotama har avsiktligt ätit kött slaktat avsiktligt för honom och för hans räkning” i överensstämmelse med vad Den Välsignade säger? Är detta inte att de framför falska beskyllningar? Är det som de påstår i överensstämmelse med vad Den Välsignade har förklarat? Skall det inte vara rimlig anledning till kritik, dock ringa, vad Den Välsignade uppgetts säga och i upprepning av det av andra människor? 52 53 Till honom kommer en lekman eller lekmans son för att inbjuda honom till nästa dags måltid. Jivaka! Han tar emot inbjudan om han önskar. På morgonen efter att natten passerat, ordnar han sin munkdräkt och tar tiggarskålen och ytterdräkt och går till lekmannens eller lekmannens sons hus och sätter sig på den plats som förberetts åt honom. Sedan sätter lekmannen eller lekmannens son fram åt honom utsökt allmosemat. Men munken tänker inte så: ”Det skulle vara bra om denne lekman eller lekmans son sätter fram utsökt allmosemat”. Inte heller tänker han så: ”Det skulle vara bra om denne lekman eller lekmans son sätter fram utsökt allmosemat även i framtiden”. Han äter denna allmosemat utan att vara glupsk eller bli omtöcknad av den och utan längtan efter den, men ser faran i den och förstår hur man flyr (från fastklamrande) från den. Jivaka, vad tror du? Har vid ett sådant tillfälle denna munk för avsikt att skada sig själv eller andra eller både sig själv och andra? - Nej, Vördade Herre. - Jivaka, när sig vid ett sådant tillfälle inte denna munk själv med oskyldig föda? - Så är det, Vördade Herre. jag har fått veta att det sägs: ”Brahman står fast vid gränslös kärlek”. Nu ser jag med mina egna ögon att Den Välsignade är denna som står fast vid gränslös kärlek. Vördade Herre, Den Välsignade står verkligen fast vid gränslös kärlek. - Jivaka, Det må finnas illvilja beroende på sensuella begär, hat eller vanföreställning. Tathagatha har gjort sig fri från sensuella begär, hat och vanföreställning, har ryckt upp dem med rötterna och har gett upp dem liksom ett avhuggande. en palmstubbe, har gjort dem oförmögna till vidare existens eller att uppstå igen. Jivaka, om det du sade avser detta, godtar jag vad du säger. - Vördade Herre, Vad jag sade avser just detta. 54 Till honom kommer en lekman eller lekmans son för att inbjuda honom till nästa dags måltid. Jivaka! Han tar emot inbjudan om han önskar. På morgonen efter att natten passerat, ordnar han sin munkdräkt och tar tiggarskålen och ytterdräkt och går till lekmannens eller lekmannens sons hus och sätter sig på den plats som förberetts åt honom. Sedan sätter lekmannen eller lekmannens son fram åt honom utsökt allmosemat. Men munken tänker inte så: ”Det skulle vara bra om denne lekman eller lekmans son sätter fram utsökt allmosemat”. Inte heller tänker han så: ”Det skulle vara bra om denne lekman eller lekmans son sätter fram utsökt allmosemat även i framtiden”. Han äter denna allmosemat utan att vara glupsk eller bli omtöcknad av den och utan längtan efter den, men ser faran i den och förstår hur man flyr (från fastklamrande) från den. Jivaka, vad tror du? Har vid ett sådant tillfälle denna munk för avsikt att skada sig själv eller andra eller både sig själv och andra? - Nej, Vördade Herre. - Jivaka, när sig vid ett sådant tillfälle inte denna munk själv med oskyldig föda? - Så är det, Vördade Herre. jag har fått veta att det sägs: ”Brahman står fast vid sinnesjämvikt. Nu ser jag med mina egna ögon att Den Välsignade är denna som står fast vid sinnesjämvikt. Vördade Herre, Den Välsignade står verkligen fast vid sinnesjämvikt. - Jivaka, Det må finnas illvilja beroende på sensuella begär, hat eller vanföreställning. Tathagatha har gjort sig fri från sensuella begär, hat och vanföreställning, har ryckt upp dem med rötterna och har gett upp dem liksom ett avhuggande. en palmstubbe, har gjort dem oförmögna till vidare existens eller att uppstå igen. Jivaka, om det du sade avser detta, godtar jag vad du säger. - Vördade Herre, Vad jag sade avser just detta. 55 När detta sats sade Jivaka Komarabhacca; - Underbart, Vördade Herre! Märkvärdigt, Vördade Herre! Munkar när sig själva endast med tillåten föda! Vördade Herre! Munkar när sig själva endast med oskyldig föda. Utmärkt, Vördade Herre (är dhamma)! Utmärkt, Vördade Herre (är dhamma). Må Den Välsignade antaga mig som lekmannalärjunge ”som från nu har tagit tillflykt (till de tre juvelerna) för livet”. |
(Svensk översättning Kerstin Jönhagen. Från engelsk översättning från pali av Myanmar Tipitaka Association 1990