-
Det
finns ingen allsmäktig Gud i buddhismen, ingen som delar ut belöning
eller straff på en tänkt Domedag.
-
Buddhism
är inte religion i betydelsen att man är skyldig tro och vördnad mot
en övernaturlig varelse.
-
Det
finns ingen tanke om frälsning i buddhismen. En buddha är ingen
frälsare som personligen räddar andra. En buddhist söker tillflykt
till Buddha som en vägvisare till rening och överlämnar sig därför
inte slaviskt. En buddhist tror inte att man kan nå renhet bara
genom att söka tillflykt till Buddha eller genom tro på Honom. En
buddhas kraft ligger inte att ta bort andras orenheter.
-
En
buddha är inte en inkarnation av en gud/Gud (som hävdas av vissa
hinduer). Relationen mellan en buddha och hans lärjungar och
efterföljare är som mellan en lärare och elev.
-
En
människas befrielse är hennes eget ansvar. Buddhismen kräver inte
blind tro av sina anhängare. Den lägger stor vikt vid och betonar
självtillit, självdisciplin och individuell strävan.
-
Att ta
sin tillflykt till De tre juvelerna, dvs Buddha, Dhamma och Sangha
betyder inte att överlämna sig själv eller total tillit till en
yttre kraft eller tredje part för att få hjälp att frälsas.
-
Dhamma
(buddhismens lära) existerar oavsett om det finns en buddha eller
inte. Vår historiska Buddha upptäckte och delade med sig av läran om
de universella sanningarna till alla medvetna varelser. Han är
varken upphov till denna lära eller en allsmäktig Guds profet som
vidarebefordrar läror till andra.
-
Alla
varelser kan bli en buddha (en upplyst varelse) i sinom tid om man
praktiserar ihärdigt och uppnå sinnesrenhet (utan villfarelser eller
lidande).
-
I
buddhismen är det yttersta målet för de som praktiserar upplysning
och/eller befrielse från Samsara, inte att komma till himlen.
-
Karma
(kamma) och karmakrafterna är grundstenar i buddhismen. De förklaras
mycket noggrant. Karma syftar på en metafysisk tanke om handling och
konsekvens. Denna karmalag förklarar lidandets problem, mysteriet
med det så kallade ödet och förutbestämmelse i vissa religioner och
framför allt den uppenbara ojämlikheten bland människor.
-
Återfödelse är en annan nyckeldoktrin i buddhismen som går hand i
hand med karma. Det finns en subtil skillnad mellan återfödelse och
reinkarnation i hinduismen. Buddhismen förkastar teorin om en
överföring av en evig själ skapad av en gud eller ett gudomligt
väsen.
-
Begreppen metta (allomfattande kärlek) och karuna
(medkänsla) inför alla levande varelser omfattar även djuren. Buddha
förbjöd djuroffer oavsett skäl. Vegetarianism rekommenderas med är
inte tvingande.
-
Genom
att betona att inte klamra fast går buddhismen bortom att göra gott
och vara god. Man bör inte klamra fast vid att göra goda handlingar
eller tanken på att göra gott för i så fall är det bara en annan
form av begär.
-
Buddhismen tar fasta på alla medvetna varelser inte bara människor
som i andra religioner. Buddhister godtar också existensen av djur
och varelser i andra världar i Samsara
-
Det
finns ingen tanke på ”heligt krig” i buddhismen. Att döda innebär
att bryta en huvudregel. Det är strängt förbjudet att döda en annan
människa i religionens namn eller på grund av order från en religiös
ledare eller under religiös förevändning.
-
Lidande
är en annan hörnsten i buddhismen. Det är den första av de fyra ädla
sanningarna och är noga analyserat och förklarat.
-
Tanken
på synd eller arvsynd finns inte i buddhismen. Synd skall inte
heller likställas med lidande.
-
De
buddhistiska lärorna ger ingen förklaring till början eller slut av
någons existens eller liv. Det finns i realiteten inget erkännande
av en första orsak - till exempel hur mänsklig existens först kom
till.
-
Dhamma
ger en mycket detaljerad förklaring till doktrinen om anatta
eller icke-själ – att det inte finns något själsbegrepp i ett liv av
många.
-
Buddha
är allvetande men inte allsmäktig. Han är kapabel till många
kraftprov, men en buddha påstår sig inte vara livets eller
universums skapare .
-
Pañña
eller visdom har en stor betydelse i buddhismen. Buddha undervisade
om att balansera medkänsla med visdom – känsla (tillit) med förnuft
(rätt förståelse).
-
Den
buddhistiska meditationstraditionen är viktig. Medan de flesta
religioner lär ut vissa former av ett meditationsobjekt som
stabiliserar sinnet framhåller bara buddhismen vipassana-
(insikts) meditation som ett kraftfullt verktyg som hjälp till
befrielse/upplysning.
-
Orsakskedjan (paticcasamuppada) är en annan viktig doktrin i
buddhismen. Denna doktrin förklarar att psykiska och fysiska fenomen
som bildar det personliga livet är beroende av varandra och
ömsesidigt förutsätter varandra. Den beskriver samtidigt hur
insnärjda medvetna varelser är i Samsara.
-
Begreppet helvete i buddhismen skiljer sig mycket från andra
religioner. Det är inte en plats för evig fördömelse – en evig
vistelse, som anses i religioner med en ”allsmäktig skapare”. I
buddhismen är det bara en av Samsaras sex världar – den värsta av
tre icke önskvärda världar. Det finns faktiskt dessutom ett
oräkneligt antal helveten i den buddhistiska kosmologin.
-
Samsara
är ett annat grundbegrepp i buddhismen och det betyder helt enkelt
”det eviga kretsloppet” Detta återfödelsens kretslopp kommer endast
att sluta när en medveten varelse når nibbana – ett verkligt
upphörande av karma, invanda mönster, orenheter och villfarelser.
Andra religioner predikar om en himmel, en jord och ett helvete men
denna syn är mycket begränsad jämfört med buddhismens Samsara där
himlen med 28 plan bara är en av de sex existensplanen.