Helande kraft i Levnadsreglerna
Thanissaro Bhikkhu
KÄLLA | FÖRFATTARE | ÖVERSÄTTNING |
www.vihara.org/Arrchives/Essays/precepts | Thanissaro Bhikkhu | Kerstin Jönhagen 2000-04-17 |
Buddha verkade på samma sätt som en läkare när han behandlade mänsklighetens andliga lidanden. Den träningsväg som han visade, fungerade som terapi för pinade hjärtan och sinnen. Att förstå Buddhas undervisning på detta sätt, går tillbaka till de tidigaste texterna, och den är fortfarande mycket aktuell. Buddhistisk meditationsträning uppges ofta som en läkningsmetod, och inte så få psykoterapeuter föreslår numera att deras patienter ska pröva meditation som en del av behandlingen. Efter att i åtskilliga år ha undervisat om
meditation och använt den som terapi, har många av oss funnit att
enbart meditation inte är tillräckligt. Av egen erfarenhet har jag
funnit att meditatörer i Väst tenderar att drabbas av mer stränghet
mot sig själv och brist på självkänsla än någon asiat som jag någonsin
undervisat. Deras psyken är så skadade av det moderna samhället att
de saknar den spänst och uthållighet som krävs inför koncentration
och insiktsövningar för att kunna bli verkligt terapeutiska. Andra lärare
har också lagt märke till detta problem och därför har många av dem
ansett att Buddhas väg inte är tillräcklig för våra speciella
behov. För att fylla ut denna otillräcklighet har de testat metoder
med kompletterande meditationsträning som kombinerats med till exempel
myter, poesi, psykoterapi, sociala aktiviteter, bastu, morgonritualer
och kvällstrummor. Buddhas väg består inte bara av uppmärksamhet, koncentration och insiktsträning, utan också av god moral som börjar med de fem levnadsreglerna. I själva verket innebär levnadsreglerna det första steget på vägen. Det finns en benägenhet i Väst att avfärda de fem levnadsreglerna som söndagssskoleregler som hör ihop med gamla kulturella normer som inte längre är gångbara i vårt moderna samhälle. Men då missar man det Buddha avsåg med dem: De är en del av terapeutisk metod för plågade sinnen. Speciellt är de ämnade för att bota de två sjukdomar, som låg självkänsla bottnar i, saknad och förnekande. När våra handlingar inte når upp till en speciell behovsnivå, så beklagar vi oss antingen A) över saker och ting eller B) ägnar oss åt två slagsförnekanden. Vi förnekar 1) att saker och ting egentligen hänt, 2) att behovsnivån verkligen är värdefull. Dessa reaktioner utvecklas till sår i sinnet. Beklagande är som ett öppet sår medan förnekande liknar ett hårt ärr över ett ömmande ställe. När sinnet plågas så här kan det inte bekvämt slå sig till ro i nuet, för det känner sig fullt av smärta, utsatt för kroppens eller och ledernas stelhet. Även om det tvingas att stanna i nuet, befinner det sig där endast på ett spänt, förvridet och ofullständigt sätt. Bara om sinnet är fritt från plåga och ärr kan det förväntas att slå sig ner lätt och fritt i nuet och ge uppkomst till ostörd insikt. Det är här de fem levnadsreglerna kommer in. De är ämnade att hela dessa sår och ärr. Sund självkänsla uppstår genom att leva upp till bestämda normer som är praktiska, tydliga, vänliga och värda respekt. De fem levnadsreglerna är fungerar så. Praktiska: Tydliga: Vänliga: När du tillägnar dig en rad normer, är det viktigt att veta vems normerna är och varifrån de kommer. När du anammat en grupp med normer prövar du om du kan godta den gruppen och acceptera deras principer för vad som är rätt och fel. I detta fall kan du inte hitta en bättre grupp att ansluta dig till än Buddha och hans efterföljare (de ädla). De fem levnadsreglerna kallas ”De ädlas normer”. Utifrån vad texterna säger oss om de ädla, så är de inte människor som accepterar normer på grund av popularitet. De har vigt sina liv åt att undersöka vad som leder till sann lycka, och har själva funnit att till exempel lögn är osunt och att all sex utanför en stabil tillgiven relation i högsta grad är otrygg. Andra människor kanske inte respekterar dig för att du lever efter de fem levnadsreglerna, men de ädla gör det och deras respekt är värd mer än någon annans i världen. Många människor finner klen tröst att ansluta sig till en sådan grupp, särskilt som de ännu inte mött en ädel personligen. Det är svårt att vara godhjärtad och generös i ett samhälle som skrattar öppet åt dessa inre kvaliteter och som i stället värderar sådant som sexuell framgång eller vinningslysten affärsskicklighet. Det är här som buddhistiska grupper kan bidra. Det skulle vara mycket värdefullt om buddhistgrupper frimodigt kunde avstå från vår kulturs rådande oetiska inställning och på ett vänligt sätt göra känt att deras medlemmar värderar välvillighet och behärskning. Om de gör det skulle världen bli en sund miljö och kunna ta emot Buddhas terapeutiska metod, nämligen träning av koncentration och insikt i ett liv med etiskt handlande. Om vi har en sådan miljö behövs det inte någon myt eller trosakt för att stödja den därför att den är grundad i en verklighet av liv som levs väl. Du kan betrakta normerna som du lever efter och sen behagligt andas in och ut – inte som en blomma, men som en mogen, ansvarsfull människa. För det är det du är. |