Upajjhatthana
Sutta Ting
att begrunda Det finns fem ting som man skall begrunda ofta, vare sig man är man eller kvinna, lekman eller munk. Vilka fem? Jag
är underkastad åldrande, är inte undantagen från åldrande. Detta är
det första som man skall begrunda ofta vare sig man är man eller kvinna,
lekman eller munk. Jag
är underkastad döden, är inte undantagen från döden. Detta är det
tredje som man skall begrunda ofta vare sig man är man eller kvinna,
lekman eller munk Jag
skall skiljas, bli utskild från allt som är mig kärt och tilldragande.
Detta är det fjärde som man skall begrunda ofta vare sig man är man
eller kvinna, lekman eller munk Jag
är ägare till mina handlingar (kamma), arvtagare till mina handlingar, född
utifrån mina handlingar, står i relation till mina handlingar och har
mina handlingar som min domare. Vad jag än gör, gott eller ont, till det
blir jag arvtagare. Detta är det femte som man skall begrunda ofta vare
sig man är man eller kvinna, lekman eller munk Det
är dessa fem ting som man skall begrunda ofta, vare sig man är man eller
kvinna, lekman eller munk Av
vilken anledning skall man då ofta begrunda att ”Jag är underkastad åldrande,
är inte undantagen från åldrande”?
Det finns människor som är besatta av ungdomens besatthet av
ungdom. På grund av denna besatthet av ungdom, ansvarar de på ett dåligt
sätt för kropp, tal och sinne. Men om de ofta begrundar detta, ungdomens
besatthet av ungdom blir de antingen slutligt eller nästan befriade. Av
vilken anledning skall man då ofta begrunda att ”Jag är underkastad
sjukdom, är inte undantagen från sjukdom”? Det finns människor som är
besatta av en frisk persons besatthet av hälsa. På grund av denna
besatthet av hälsa, ansvarar de på ett dåligt sätt för kropp, tal och
sinne. Men om de ofta begrundar detta, friskhetens besatthet av hälsa
blir de antingen slutligt eller nästan befriade. Av
vilken anledning skall man då ofta begrunda att ”Jag är underkastad döden,
är inte undantagen från döden”?
Det finns människor som är besatta av en levande persons
besatthet av liv. På grund av denna besatthet av liv, ansvarar de på ett
dåligt sätt för kropp, tal och sinne. Men om de ofta begrundar detta,
levandets besatthet av liv blir de antingen slutligt eller nästan
befriade. Av
vilken anledning skall man då ofta begrunda att ”Jag skall skiljas, bli
utskild från allt som är mig kärt och tilldragande”?
Det finns människor som känner begär och lidelse för det de
finner kärt och tilldragande. På grund av denna lidelse ansvarar de på
ett dåligt sätt för kropp, tal och sinne. Men om de ofta begrundar
detta, begäret och lidelsen för det de finner kärt och tilldragande
blir de antingen slutligt eller nästan befriade. Av
vilken anledning skall man då ofta begrunda att ”Jag är ägare till
mina handlingar (kamma), arvtagare till mina handlingar, född utifrån
mina handlingar, står i relation till mina handlingar och har mina
handlingar som min domare. Vad jag än gör, gott eller ont, till det blir
jag arvtagare”? Det finns människor
ansvarar på ett dåligt sätt för kropp, tal och sinne. Men om de ofta
begrundar detta blir de antingen slutligt eller nästan befriade. En
av den Upphöjdes lärjungar reflekterar då: ”Jag är inte den ende som
är underkastad åldrande, inte är undantagen från åldrande. I högsta
omfattning är människor - i det förflutna och i framtiden, döda och återfödda
– är alla varelser underkastade åldrande, är inte undantagna från åldrande”.
När han eller hon ofta begrundar detta föds vägen. När han eller hon håller
fast vid vägen, utvecklar den och förfinar den, löses bojorna, förintas
besattheten. En
av den Upphöjdes lärjungar reflekterar vidare: ”Jag är inte den ende
som är underkastad sjukdom, inte är undantagen från åldrande…Jag är
inte den ende som är underkastad död, inte är undantagen från död…Jag
är inte den ende som skall skiljas, bli utskild från allt som är mig kärt
och tilldragande…” En
av den Upphöjdes lärjungar reflekterar sålunda: ”Jag är inte den
ende som ägare till mina handlingar (kamma), arvtagare till mina
handlingar, född utifrån mina handlingar, står i relation till mina
handlingar och har mina handlingar som min domare. Vad jag än gör, gott
eller ont, till det blir jag arvtagare. I högsta omfattning är människor
- i det förflutna och i framtiden, döda och återfödda – är alla
varelser ägare till sina handlingar (kamma), arvtagare till sina
handlingar, födda utifrån sina handlingar, står i relation till sina
handlingar och har sina handlingar som sin domare” När han eller hon
ofta begrundar detta föds vägen. När han eller hon håller fast vid vägen,
utvecklar den och förfinar den, löses bojorna, förintas besattheten”. Underkastad
födelse, underkastad åldrande Jag
står fast vid detta - För
mig uppstod kraft |
(Svensk översättning
Kerstin Jönhagen. Från engelsk översättning från pali av Thanissaro Bhikkhu från
www. accesstoinsight.org)