NAKULAPITA SUTTA Till Nakulapita Jag har hört
att vid ett tillfälle vistades Den Välsignade bland bhaggafolket vid
krokodilstället i Bhesakadungen i rådjursparken. Då begav sig lekmannen
Nakulapita till Den Välsignade och när han anlänt och bugat satte han
sig vid ena sidan. Och när han satt där sade han till Den Välsignade: - Så är det. lekman. Så är det. Kroppen är plågad, vek och nertyngd. Ty skulle den, som sköter denna kropp trots det ändå kräva ett ögonblick av ren hälsa vore det inte ren dårskap? Så du skall träna: ”Även om jag må plågas i kroppen kommer mitt sinne inte att plågas”. Detta är hur du ska träna. Sedan reste
sig lekmannen Nakulapita som gladdes och samtyckte till Den Välsignades
ord, från sin plats och begav sig efter att ha bugat sig ner för Den
Välsignade och gått runt honom och hållit sig på hans högra sida, till
Vördade Sariputta. Och när han anlänt och bugat satte han sig vid ena
sidan. Och när han satt där sade Vördade Sariputta: När detta sagts sade Den Välsignade till mig: ” Så är det. lekman. Så är det. Kroppen är plågad, vek och nertyngd. Ty skulle den, som sköter denna kropp trots det ändå kräva ett ögonblick av fullkomlig hälsa vore det inte ren dårskap? Så du skall träna: ”Även om jag må plågas i kroppen kommer mitt sinne inte att plågas”. Detta är hur du ska träna”. Detta är hur jag blev bestänkt av Den Välsignade med ett dhammatals odödliga ambrosia. - Men varför
föll det dig inte in att fråga Den Välsignade vidare: ”På vilket sätt
plågas man i kropp och plågas i sinne?” Vördade
Sariputta sade: Han förutsätter känsla som sitt jag. eller att jaget är i känslan. Han är gripen av idén att ”Jag är känsla” eller ”Känslan är min. Även om han är gripen av dessa idéer, skiftar och förändras hans känsla, och han försjunker i sorg, klagan, smärta, bedrövelse och förtvivlan över dess skiftning och förändring. Han förutsätter sinnesintryck som sitt jag. eller att jaget är i sinnesintrycken. Han är gripen av idén att ”Jag är sinnesintryck” eller ”Sinnesintrycket är mitt. Även om han är gripen av dessa idéer, skiftar och förändras hans sinnesintryck, och han försjunker i sorg, klagan, smärta, bedrövelse och förtvivlan över dess skiftning och förändring. Han
förutsätter reaktion som sitt jag. eller att jaget är i reaktionen. Han
är gripen av idén att ”Jag är reaktion” eller ”Reaktionen är min. Även
om han är gripen av dessa idéer, skiftar och förändras hans reaktion,
och han försjunker i sorg, klagan, smärta, bedrövelse och förtvivlan
över dess skiftning och förändring. Han
förutsätter inte känsla som sitt jag... Han förutsätter inte medvetande som sitt jag. eller att jaget är i medvetandet. Han är inte gripen av idén att ”Jag är medvetande” eller ”Medvetandet är mitt” Även om han inte är gripen av dessa idéer, skiftar och förändras hans medvetande, men han försjunker inte i sorg, klagan, smärta, bedrövelse och förtvivlan över dess skiftning och förändring. Detta, lekman är hur man plågas i kropp men inte plågas i sinne Detta är vad
Vördade Sariputta sade. Tillfredsställd gladdes lekmannen Nakulapita åt
Vördade Sariputtas ord. |
(Svensk översättning
Kerstin Jönhagen. Från engelsk översättning
från pali av Thanissaro Bhikkhu från
www. accesstoinsight.org)