Kapitel 7
Minne
1. - På hur många sätt, Nagasena, uppstår minne? - På sjutton sätt (Rhys David och L. B. Homer har sexton, men den burmesiska textversionen har sattararasa, sjutton), min kung. Det vill säga, genom personlig upplevelse som när någon som Ananda kan minnas sina tidigare liv (utan särskild utveckling), genom yttre hjälp som när andra påminner någon som är glömsk, genom någon händelse som varit betydelsefull som när en kung minns sin kröning eller någon kommer ihåg den första nivån av att ha övervunnit strömmarna, genom känsla från något som varit till behållning, som när någon minns något som gav glädje, genom känsla från något som varit till skada som när när någon minns något som gav smärta, genom likhet i utseende som när någon minns sin moder eller fader eller bror eller syster när han eller hon ser någon som liknar dem, genom olikhet i utseende som när någon minns någon när han eller hon ser någon som är olik dem, genom kunskap om yttrande som när någon påminns av andra, av ett tecken som när någon känner igen en dragande oxe genom att se brännmärket, genom styrka att komma ihåg som när någon manar på åter och åter, genom kunskap om stavning som någon som kan skriva kommer ihåg att en viss bokstav följer efter en annan, genom räkning som när räkenskapsförare löser uppgifter genom sin skicklighet med siffror, genom att lära utantill som recitatörer av texter kommer ihåg genom sin skicklighet i att recitera, genom meditation som när en munk minns sina tidigare liv, genom hänvisning till en bok som när kungar minns en bestämmelse som utfärdats tidigare genom hänvisning till en bok, genom ett löfte som när någon minns genom synen av deponerade varor omständigheterna under vilka de var lovade, eller genom association som när någon ser eller hör något minns andra saker som associeras med det. 2. - Du säger att en människa som lever ett ont liv under hundratals år kan, genom att tänka på Buddha i dödsögonblicket, återfödas bland gudarna, och att en god människa genom en enda ond handling kan födas i helvetet. Dessa två sker tror jag inte på. - Vad
tror du, min kung, skulle en tunn sten flyta på vatten utan en båt? 3. - Strävar munkar efter att avlägsna förflutet, närvarande och kommande lidande? - Nej,
vi strävar så att detta lidande skall upphöra och inget annat
lidande uppstå. 4. - Hur långt borta är Brahmavärlden? - Mycket
långt borta, min kung,det skulle ta en klippa fyra månader att nå
jorden från Brahmavärlden även om den föll 24 000 mil om dagen. 5. Kungen frågade - Om en människa höll på att dö och återfödas i Brahmavärlden och i samma ögonblick en annan männniska höll på att dö och återfödas i Kashmir, vilken människa skulle anlända först? - Hur
långt härifrån är ditt hem? 6. -
Hur många upplysningsfaktorer finns det? 7. - Vilken är störst, förtjänst eller brist? - Förtjänst, min kung. Den som gör fel känner samvetskval och förstår sitt misstag, därför ökar inte brist. Men den som gör förtjänst känner inget samvetskval och glädje och fröjd uppstår och när hon så gläder sig, kommer hon sig väl till mods, lugn, känner sig nöjd, och genom att vara nöjd kommer sinnet lätt att bli koncentrerat, genom att vara koncentrerad kommer hon att se tingen som de verkligen är. På det sättet ökar förtjänst. Så förtjänst är mycket större. Brist är jämförelsevis obetydligt. 8. - Vilken är störst brist, medveten eller omedveten ond handling? -
Omedveten ond handling, min kung. (Alla onda handlingar är rotade
i okunnighet så någon som gör fel medvetet kommer att känns
samvetskval och rätta sig själv tidigare än en som är lurar sig
själv) 9. Finns det någon som fysiskt kan färdas till Brahmavärlden eller till en annan världsdel? - Ja, min kung, det finns. Lika lätt som du kan hoppa en kort sträcka genom att föresätta dig det i ditt sinne: ”Jag vill hamna där”, så kan också någon som har utvecklat försjunkenhet (jhana) färdas till Brahmavärlden. 10. - Finns det 50 mil långa ben? - Ja, det finns en fisk i havet 250 mil lång, som har sådana ben. 11. - Är det möjligt att undertrycka andningen? - Ja, det är det. Precis som det är möjligt att stoppa snarkning hos någon med outvecklat sinne genom att böja hans kropp så är det möjligt för någon med välutvecklat sinne att undertrycka andningen. 12. - Varför kallas havet för hav? Därför att det är en lika blandning av salt och vatten. (Sama= lika, udda = vatten, samudda = hav) 13. - Varför har havet en enda smak? - Därför att det varit så länge. (Precis som havet har en enda smak, smaken av salt, så har Dhamma en enda smak, smaken av befrielse) 14. - Kan man dissekera den subtilaste sak?
- Ja, min kung, Visdom kan dissekera
varje subtil sak. 15. - Dessa tre, Nagasena, medvetenhet (vinnana), visdom (pañña) och själ (bhutasmin jivo), är de olika i sin natur eller bara till namnet? - Min kung, att känna till kännemärket på medvetenhet och omdöme är visdomens kännetecken. En själ kan inte hittas. 16. - Den äldre sade:
- Något svårt har gjorts av Den
Välsignade: urskiljandet av alla dess mentala betingelser som beror
på ett sinnesorgan, påvisande att detta och detta är kontakt, detta
är känsla, detta är varseblivning, detta är uppsåt och detta är
sinnet (citta).
Eftersom det var midnatt offrade
kungen till Nagasena och kungen sade:
Sedan reste sig Nagasena, sedan han
svarat på Kung Milindas frågor, från sin sittplats och återvände
till sin eremithydda. Inte långt efter att Nagasena hade gått,
begrundade kung Milinda frågorna och svaren och drog slutsatsen: Tillbaka till sin eremithydda begrundade Nagasena och drog slutsats på liknande sätt.
|