BUDDHISTISKA SYMBOLER
Blad från ett bodhiträd
BODHITRÄDET
Paliordet bodhi (kommer från roten av ett verb som betyder att vakna upp, att förstå) betyder uppvaknande, upplysning, den högsta kunskapen.
bodhi-trädet,
enligt buddhistisk tradition det träd under vilket buddhor blev upplysta;
trädets art varierar. Buddha Shakyamuni (Siddharta) skall ha blivit upplyst * när
han suttit sju dagar under ett tempelfikonträd (Ficus religiosa) vid
Buddh Gaya. Enligt en tradition från Sri Lanka fördes en stickling
av detta träd av en nunna (som uppges vara Ashokas dotter) till
Anuradhapura, planterades och står där fortfarande som centrum
för den buddhistiska kulten på ön. Nedfallna blad plockas
upp och vårdas ömt. Pilgrimer vattnar trädet med vatten eller
mjölk Ett bodhiträd finns i regel vid alla buddhistiska kloster
i hela Sydasien.
|
DEN INTERNATIONELLA BUDDHISTFLAGGAN
Den buddhistiska flaggan skapades år 1885 som en symbol för tro och fred. Det utseende flaggan har i dag accepterades så småningom i många buddhistiska länder. Under World Fellowships of Buddhists generalkonferens invigning 1950 i Sri Lanka antogs enhälligt flaggan som den Internationella Budddhistflaggan.
Flaggan har sex färger, blå, gul, röd, vit, orange +
(en för ögat osynlig) blandning av dessa färger. Budddhistflaggan avser att symbolisera buddhismens speciella kännetecken. De sex färgerna är de färger, auran som strålade ut från Buddhas kropp genast efter att han nått Upplysningen under bodhiträdet.
Blå: den allomfattande medkänslan för alla
varelser |
HJULET
När Buddha efter
sin upplysning höll sin första predikan för de fem asketerna,
talade han om "De fyra ädla sanningarna" och om "Den åttafaldiga
vägen". Och så satte "den Välsignade den fulländade Lärans hjul i
rörelse"
|
LOTUSBLOMMAN
Lotusen är inom buddhismen symbol för andlig utveckling.
Den har rötterna i dyn, växer uppåt genom grumliga vatten
och blommar i solen och himlens ljus. Den är symbolen för den insikt
som leder från återfödelsernas kretslopp till
Nibbana...
Liksom en ljuvligt
doftande lotus, På samma sätt
lyser Dhammapada 58-59 Som en lotus klar
och underbar Anguttara Nikaya II.9 |
STUPA
En stupan eller dagoba som det kallas i Sri Lanka, innehåller
någon relik från Buddha eller någon annan upplyst person. Stupan
finns inom alla riktningar inom buddhismen. I Japan kallas den pagod.
Grundformen på en stupa är den samma överallt. Stupan är alltså en
plats för reliker, men den har också stor symbolisk betydelse.
Symboliken är olika beroende på tradition, men syftar på Buddhas
lära. Man kan själv skapa sin egen symbolik och till exempel låta de fyra plattor som utgör fundamentet på bilden symbolisera de Fyra Ädla Sanningarna och vägen till toppen den andliga utvecklingen och slutligen toppen Nibbâna. Nästan längst upp brukar stupan bilda en parasollform. Parasollen var i gamla tider en symbol för en furste och betydde makt. Men kan också vara symbol för beskydd |
TRE ONDA RÖTTER
Denna bild används ofta i centrum i
tibetanska s.k. tankas som
symbol för de tre skadliga rötterna:
begär (tuppen) hat (ormen) okunnighet (grisen)
som håller oss kvar i Samasara, kretsloppet av födelse, död och återfödelse
Detta har jag hört har sagts av den Välsignade: Det finns tre rötter som är skadliga Vilka tre? Begär är en rot, som är skadlig, hat är en rot, som är skadlig, okunnighet är en rot, som är skadlig. Dessa är de tre rötterna som är skadliga. Begär, hat, okunnighet förgör Itivuttaka nr 50. |