1.
- Den som återföds, Nagasena, är det den samma personen eller en
annan?
- Varken den samme eller någon annan.
- Förklara för mig.
- När en kruka mjölk som först förvandlas till ostmassa, sedan till
smör, sedan till ghee, då är det inte rätt att säga att gheen,
smöret eller ostmassan är det samma som mjölken, men de har kommit
från den, men det skulle inte heller vara rätt att säga att de är
något annat.
2. -
Är människan som inte vill bli återfödd medveten om detta?
- Ja,
min kung.
- Hur vet hon det?
- Genom att allt som orsakar eller betingar återfödelse upphört. Som
en bonde som inte plogar eller sår eller skördar skulle veta att
hans spannmålsmagasin inte skulle fyllas på.
3. -
Hos någon Nagasena, hos någon där kunskap (ñâna) uppstår,
uppstår där också visdom (pañña)?
- Ja,
min kung.
- Är kunskap det samma som visdom?
- Ja, min kung.
- Då skulle hon med sin kunskap och visdom inte ha villfarelse om
något?
- Hon skulle fortfarande ha villfarelse om de saker hon inte lärt
men beträffande det hon åstadkommit genom visdom – det är
uppfattningen om obeständighet, otillfredsställelse och icke-jag –
skulle hon inte ha villfarelse.
- Vad skulle då ha hänt med hennes villfarelser på dessa punkter?
- Från det ögonblick då kunskap uppstår, försvinner villfarelse. Så
som när ljuset kommer, mörkret försvinner.
- När visdomen har gjort sin uppgift, då försvinner den, men hennes
förståelse om obeständighet, otillfredsställelse och icke-jag
försvinner inte.
- Förklara för mig.
- Som en person som vill skriva ett brev om natten skulle ha en
lampa tänd och sedan skriva brevet. Sedan skulle hon släcka lampan,
men fast lampan hade släckts skulle brevet finnas kvar.
4. -
Skulle den som inte vill bli återfödd ha någon känsla av smärta?
- Hon
känner kanske fysisk smärta, min kung, men ingen mental smärta.
- Om hon har känslor av smärta, varför dör hon inte bara och når
begärets utsläckande och gör slut på lidande?
- Arahanten har varken förkärlek för livet eller motvilja mot det.
Arahanten skakar inte ner den omogna frukten utan inväntar tiden för
dess mognad. Ty detta sades av Vördade Sariputta, Buddhas chefsmunk:
Det är inte döden, inte heller livet
jag troget håller fast vid.
Som tjänaren bidar sin lön
så bidar jag min tid.
Medveten och fullt förstående
bidar jag min tid.
(Författarens fotnot: thag 1002, 1003)
5. -
Är en behaglig känsla gynnsam, ogynnsam eller neutral?
- Den
kan var någon av de tre.
- Men vördade herre, om gynnsamma villkor inte är smärtsamma och
smärtsamma är ogynnsamma, kan det inte finnas någon gynnsam
betingelse som samtidigt är smärtsam? (Författarens fotnot:
Gynnsamma handlingar får inte smärtsamma följder, men vi kanske
finner dem svåra att göra på grund av vårt fastklamrande och vår
illvilja. Det är föroreningarna som gör att vi lider, inte de goda
handlingarna. Ogynnsamma handlingar får smärtsamma följder, men vi
kanske tycker om att göra dem på grund av villfarelse. När följden
kommer, lider vi.)
- Vad tror du, min kung? Om en man håller en het järnboll i den ena
handen och en isboll i den andra, skulle båda gör honom illa?
- Det skulle de verkligen.
- Då måste ditt antagande vara fel. Om båda inte är heta men den
heta gör illa och båda inte är kalla men den kalla gör illa, då
kommer smärtan inte från den heta eller kalla.
- Jag förstår inte ditt resonemang. Var snäll och förklara frågan.
Sedan
undervisade den äldre kungen i Abhidhamma:
- Det
finns sex njutningar som hör ihop med världen och sex med avsägelsen
(Munk-och nunnelivet. Övers. anm). Sex världsliga sorger och
sex i avsägelsen. Sex neutrala känslor i varje fall, tillsammans
trettiosex. Sedan finns det trettiosex känslor i det förgångna,
nuvarande och framtiden, så tillsammans finns det etthundraåtta
känslor.
6. -
Vad är det Nagasena, som återföds?
- Sinne
och materia.
- Är det detta sinne och materia som återföds?
- Nej, det är det inte, men genom detta sinne och materia görs
handlingar och på grund av dessa handlingar återföds ett annat sinne
och materia. Men detta sinne och materia är därmed inte befriat från
följderna av dess tidigare handlingar.
- Förklara för mig.
- Det är som en eld som en man tänder och efter att ha värmt sig
lämnar han den brinnande och går bort. Sedan om den elden tände en
annan mans fält och ägaren tog fast honom och anklagade honom inför
kungen och sade. ”Ers Majestät, Jag har inte satt eld på denna mans
fält. Elden som jag lämnade brinnande var annorlunda än denna som
bränt hans fält. Jag är inte skyldig” Skulle han förtjäna straff?
- Ja, verkligen, eftersom enligt vad han sade, var den senare elden
en följd av den första.
- Precis så, min kung, Genom detta sinne och materia görs handlingar
och på grund av dessa handlingar återföds ett annat sinne och
materia. Men detta sinne och materia är därigenom inte befriat från
följderna av tidigare handlingar.
7. -
Vill du, Nagasena, återfödas?
- Vad är
det för mening med att fråga detta igen? Har jag inte redan talat om
för dig att om jag dör med fastklamrande i mitt sinne kommer jag att
återfödas, om inte kommer jag inte att göra det.
8. -
Du har just förklarat sinne och materia. Och, vad är sinne och vad
är materia?
- Allt
som är grovt är materia, allt som är subtilt och sinne eller
sinnestillstånd är mentalt.
- Varför föds de inte åtskilda?
- Dessa betingelser har lika samband som äggulan och dess skal, de
uppstår alltid tillsammans och alltså har de samband sedan urgamla
tider.
9. -
Nagasena, när du säger ”Urgamla tider”, vilken tid menas. Finns det
en sådan?
- Tid
betyder det förflutna, närvarande och framtid. Det finns en del för
vilka tid existerar och en del för vilken den inte gör det. Där det
finns varelser som kommer att återfödas, existerar tid för dem, där
det finns varelser som inte kommer att återfödas, existerar inte tid
för dem.
- Bra talat, Nagasena, du är skicklig i att svara. |