GLÄDJE - piti - EN UPPLYSNINGSFAKTOR
Buddhannussati
Att meditera över Buddha
av Bhante Paññaratana
Lyssna: Vi har faktiskt glädje, det är därför vi är glada! Det finns mycket som gläder oss. Vi ser på den vackra blomman, och vi gläds. Mitt i det mörka januari- Sverige får vi chans att åka utomlands till ett soligt land, och vi gläds. Glädjen finns där hela tiden hos oss. Glädjen kan fungera på olika sätt. Den vackra blomman gav oss odelad glädje, men när blomman vissnat, kastar vi bort den, den ger inte glädje längre. Glädjens natur är förändring. Jag är glad över blomman, men blomman har försvunnit. Glädjen över den har också försvunnit när den inte finns mer. Är glädje en illusion? Vi är inte i stånd att besluta att detta eller detta ger glädje. För det behövs så stark energi. Finns det glädje? Buddha sa att allt kan orsaka lidande. Det beror på den mentala attityden hur vi reagerar. Hur kan vi bygga glädje när objekten förändras? Om vi med rätt begrundan använder vår medvetenhet, dvs hjärnan eller vår visdom, uppnår vi glädje, visdom och uppmärksamhet i förening. De är som ett samstämmigt instrument, det går inte att komma fel, för då reagerar visdomen. Och uppmärksamheten åstadkommer att glädje stiger upp och försvinner.
Vem var Buddha? Hur var Buddha?
Han är förvisso den upphöjde fjärran från orenhet
av egen kraft fullkomligt upplyste med den högsta kunskap, ädlaste
vandel och högsta visdom, en som vandrar med uppfyllelse, som har
skådat och förstått de verkliga världarna, den
oöverträffade som med Dhammas hjälp tyglar de obändigaste
till de mest saktmodiga
Buddha var ARAHAM
Anekajati samsaram - sandhhavissam anibbisam,
Många livscykler har jag vandrat genom - jag har sökt men ej funnit
Buddha var SAMMASAMBUDDHO Stark strävan skapar självförtroende och en första riktig verklighet. Blomman är fin, men förändras. Det är omöjligt att se blommans verklighet med alla dess partiklar som förändras varje sekund. I skolan var jag med om ett biologiexperiment, där vi i ett mikroskop iakttog en bakteriekultur vi odlat några dagar innan. För blotta ögat syntes inget, men i mikroskopet kunde vi se hur det kryllade av bakterier. Vi behöver instrument för att se lite av förvandlingar, Buddha såg själv.
Buddha var VIJJA
Den högsta visdomen visar sig i att
När jag sommaren 1995 var på resa i Nepal blev jag sjuk av den dåliga luften och jag hade ingen matlust. Jag hade gått ner över tio kilo i vikt. Vi skulle gå 8 km från Katmandu till ett tempel. Efter 1 km kände jag mig så trött som om jag gått 100 km. Jag var fysiskt svag men inte psykiskt. Jag bestämde mig för att fortsätta, det var svårt, men det gick. Strävan är viktigt. Det gav bra energi att kunna komma fram till templet för att meditera. Det gav också stark glädje. Glädje - piti - är en upplysningsfaktor.
Buddha var CARANA
En dag gick Buddha genom en by för han ville hjälpa en man, en bonde för han visste att denne man skulle få problem. Några tjuvar hade nämligen gömt en del av sitt stöldgods i närheten där bonden arbetade. När Buddha gick förbi bonden sa han: "Farlig orm", och gick sen vidare. Bonden hörde vad Buddha sa, men kunde inte förstå vad han menade. Så när han gick hem från sitt arbete, fick han syn på de kvarlämnade stulna sakerna och tog dem. Kungens soldater som var ute för att leta efter det stulna, fann bonden och tog med honom till slottet. Då kom han att tänka på vad han hört, "Det är en orm". Buddha förstod vad som skulle hända. Bonden skulle bli misstänkt och straffas, det var det som menades med orm, handlingen att ta det som inte var hans, spred gift - rädsla. Bonden förklarade detta för kungen, och Buddha kom också och förklarade. Buddha hade förståelse för vad onda saker kunde åstadkomma. Han hade medkänsla och han ville inte att ormens gift skulle drabba bonden.
Buddha förstod världens egenskaper, önskan att säga "ja" till saker och ting, vilket leder till "tycker om" och till begär, , att man ser olikheter, vilket leder till "inte tycker om" och till hat, rädsla och ängslan som ger spänningar i kroppen och upprört sinne. Rädsla uppkommer genom brist på kärlek, det ger för lite förtroende, mörker och okunnighet Buddha var helt fri från dessa egenskaper
Buddha var SUGATO
Buddha var LOKAVIDU Buddha utvecklade inte någon kosmisk teori, han såg och kände till detta universum med alla dess solar och världssystem som inte går att räkna, det är oändligt. Buddha hade heller inget intresse i att forska efter universums gränser, för det finns ingen mening i att göra det, det är stort och omöjligt, för det finns ingen början och inget slut. Det var en gång en munk som berättade för Buddha att han blev munk för att hitta slutet på universum. Men han hade inte hittat något slut. "Ska jag bli lekman igen?" undrade munken. "Jag har inte lovat att visa universum", svarade Buddha. Buddha uppmanade honom att forska själv för att finna att världen, universum inte ligger långt borta, det sträcker sig lika långt som kroppen räcker. Och munken mediterade och förstod de fyra elementen och nådde Nibbana. Och när Buddha frågade honom hur det var, svarade han att han inte hade någon önskan längre, "jag har hittat sanningen i denna kropp".
Buddha var ANNUTTARO
Buddha var PURISADAMMA-SARATHI Det berättas om hur Buddha talade till Angulimalo, som samlade 1000 lillfingrar. Angulimalo hette egentligen Ahimsaka (=icke-våld). När föräldrarna tyckte att det var dags att sätta pojken i skola, kom han till det stora utbildningscentret i Taksila, dit kungar och andra stormän sände sina barn. Ahimsa lyckades väl i skolan, så väl så att hans kamrater blev avundsjuka och försökte hitta fel hos honom. Ahimsa hade också en bra relation till sin lärare. Till slut när utbildningen nästan var slut beslöt kamraterna att göra något. De gick till lärare och sa att Ahimsa var en falsk elev som hade onda baktankar. "Han köper presenter till din fru", sa de. Men läraren trodde inte på dem. Efter ett par dagar gick en ny grupp kamrater till läraren och upprepade anklagelserna. Läraren blev nu fundersam, men trodde ändå inte på dem. När dagen var inne för Ahimsa att sluta gick en tredje grupp till läraren med samma budskap.. Nu trodde läraren på Ahimsas kamrater, men han väntade med att straffa tills terminens slut. Då kom Ahimsa för att tacka sin lärare. "nu kan jag få ett bra liv på grund av min utbildning", sa han. "Kan jag göra något för dig, vi elever gör vad du vill?" "Ja, det är en sak jag behöver", sa läraren. "Jag behöver 1000 lillfingrar". Lärarens tanke var att Ahimsa skulle döda och få sitt straff på det sättet. Men Ahimsa förstod inte avsikten. Han gick ut och skaffade ett skarpslipat svärd och började leta efter fingrar. Han väntade i skogen, högg ner folk och tog deras fingrar. Det var då han fick öknamnet Angalimalo (Fingerhalsband). Men efter några dagar började fingrarna ruttna. När kungen hörde talas om Ahimsa, blev han arg och skickade ut soldater, men Ahimsa som var en god bågskytt dödade dem. Till slut skickades en stor armé ut. Ahimsas mamma som älskade sin son ville hjälpa och skydda honom. Vid denna tid hade Ahimsa samlat 999 fingrar och nu var hans mamma på väg. Buddha visste att Ahimsa tänkte döda sin mamma, och därför gick Buddha för att prata med honom . "Aha, ett fint finger", tänkte Ahimsa och gick mot Buddha. Han försökte hinna ifatt Buddha som emellertid använde sin övernaturliga kraft att gå fort. "Vänta!" sa Ahimsa . "Jag väntar ju", sa Buddha, men Ahimsa lyckades inte nå honom. "Du springer från mig", klagade han . Så höll de på ett tag. Till slut förstod Ahimsa att det fanns en annan mening bakom det som hände. Och då gav Buddha honom en kort undervisning och Ahimsa förstod att han gjort fel och fattade ett beslut att inte göra dessa onda gärningar mer. Buddha gav honom råd och han blev lugn. Han fick munkkläder och praktiserade som munk. Men han fick det svårt för människor litade inte på honom. Även sådana farliga människor som Ahimsa/ Angulimalo blev mjuka inför Buddha, för Buddha förklarade Dhamma på dessa människors egen nivå. Det är en bra meditationsmetod att tänka på hur farligt starka kan bli mjuka. Ahimsa / Angulimalo blev munk, bröt sina bojor och nådde Nibbana.
Buddha var SATTHADEVAMANUSSÂNAM
Buddhan var BUDDHO Den som blir väckt av Buddha och som försöker förstå hans lära inser att alla materiella saker, även tankar och känslor, kommer upp och försvinner, anicca. De vet också att allt kan förorsaka lidande, dukkha och att det inte finns något beständigt, som kan kallas själ eller jag, anatta. Buddha förstår, han har kärlek, tålamod, visdom och medlidande och han har tagit bort alla begär. Den som har förståelse, och visdom, som är förståelse för vem jag är, kan praktisera allomfattande kärlek, metta, och medkänsla. Det minskar begär och själviskhet. Buddha har helt tagit bort själviskhet. Buddha väcker oss genom sina goda egenskaper och extraordinära kunnighet grundad på samsara (återfödelse) - erfarenheter.
Buddha var BHAGAVA När man reflekterar över Buddha och Budddhaegenskaperna skapar man stark glädje och kan nå Nibbana.Att meditera över Buddha, buddhanussati, är ett sätt att få känna stark glädje. Glädje förenad med riktig förståelse förändras inte. Att praktisera buddhanussati och tänka på Buddhas egenskaper skapar förtroende och minskar begären. Vi kan uppnå Nibbana.
|