DE FEM HINDREN
nivarana
av Bhante Paññaratana
" Det finns dessa fem hjärtats orenheter genom vilka hjärtat
varken är milt eller smidigt eller strålande ,
varken lätt kan bryta sig loss eller tillräckligt samlat
för att utplåna orenheterna". (Samyutta Nikaya)
Hindren är fem egenskaper hos sinnet som förblindar vår
mentala föreställning. När de fem hindren är närvarande
kan vi inte uppnå koncentration och vi ser inte helt den fulla
sanningen.
De fem hindren är:
Anguttara Nikaya liknar
Med sensuella begär menas fasthållande vid sensuella sinnesobjekt som form, ljud, lukt, smak och känsel. Det betraktas som en av de bojor som binder människan till återfödelsen hjul, samsara Känslor som "tycka om" leder till fasthållande medan känslor av "icke-tycka om" leder till aversion eller hat och ilska. Dessa två, fasthållande och hat är de två stora eldar som brinner i hela världen. Med okunnighetens hjälp skapas alla världens lidanden. Slöhet förklaras som sjukligt tillstånd i sinnet och lättja som mentalt sjukligt tillstånd. Slöhet och lättja är inte kroppslig lättja. Även en arahant (den som uppnått nibbana)som har utplånat dessa tillstånd kan känna kroppslig trötthet. Rastlöshet är ett mentalt tillstånd. Det är kopplat till ett omoraliskt medvetande. I regel görs onda gärningar i upphetsning eller rastlöshet. Oro är ett problem. Det innebär varken ånger över samlad ondska eller ouppfylld godhet. Enbart ånger över ens onda fritar ingen från dess ofrånkomliga konsekvenser. Den bästa ångern innebär vilja att inte upprepa det onda. För att utplåna rastlöshet och oro behövs kunskap eller lärande, analyserande i diskussioner, förståelse av etiska föreskrifter, att vara tillsammans med människor som praktiserar och med goda vänner i sanna och riktiga samtal. Tvivel är att vara utan visdom. Tvivel används inte som uttryck för tvivel på Buddha utan det betecknar vankelmod i fråga om varje sak som skall uträttas. Det är en oförmåga att bestämma sig definitivt för någonting. För att utplåna vankelmod behövs kunskap om Dhamma och etik, analyserande i diskussioner, förståelse av etiska föreskrifter, gränslös förtröstan, goda vänner och sanna och riktiga samtal.
Vi måste bli medvetna om de fem hindren för att då kunna bli befriade från dem. För varje hinder finns sex metoder att meditera över.
Vi är medvetna om att sensuella begär har
uppstått Så når vi Nibbana |