Uppmärksamhet - helt enkelt Maindfulness In Plain English Bhante Henepola Gunaratana |
Kap 2
Meditation: Vad det inte är
Meditation är ett ord. Du har hört ordet förut,
annars skulle du inte ha skaffat den här boken. Tankeprocessen arbetar
genom association och alla möjliga associationer är förknippade med
ordet ”meditation”. En del av dem är säkert riktiga och andra är
helt kollriga. Några gäller andra meditationsmetoder och har inget att
göra med vipassanateknik. Vi behöver alltså rensa ut några av
våra egna överspända idéer så att vi kan ta emot ny information
utan problem. Vi startar med det mest tydliga. Du ska inte få lära dig att begrunda din egen navel eller recitera hemliga ljud. Du skall inte besegra demoner eller använda osynliga energier. Det finns inget svart eller gult bälte och du skall inte raka huvudet eller bära turban. Du behöver inte ge bort alla dina tillhörigheter och gå i kloster. Faktiskt, om inte ditt liv är osedligt eller kaotiskt, kan du börja genast och nå framsteg. Låter det inte ganska uppmuntrande! Det finns en mängd böcker om meditation. De flesta av dem
är skrivna utifrån någon särskild religiös eller filosofisk
tradition, och många författare har inte brytt sig om att påpeka
detta. De gör uttalanden om denna meditation som om den var vedertagen
lag, men som i själva verket innebär högst detaljerade metoder för
just denna speciella träningsmetod. Resultatet blir lite förvirrande.
Värre är ändå uppbådet av komplicerade teorier och tänkbara förklaringar,
den ena underliga än den andra. Resultatet blir en enorm röra av motsägelsefulla åsikter följt av en mängd
ovidkommande information. Denna bok är speciell. Den behandlar enbart
meditationstekniken i vipassana. Du kommer att lära dig att betrakta
hur ditt eget sinne fungerar på ett så lugnt och korrekt sätt så att
du kommer att få ökad insikt om ditt eget sätt att reagera. Målet är uppmärksamhet,
en stark, koncentrerad uppmärksamhet i samverkan med din förmåga
att bana väg i det inre arbetet till verkligheten själv. Det finns många vanliga missuppfattningar om meditation.
De dyker upp om och omigen hos de nya meditatörerna, samma frågor hela
tiden. Det är bäst att ta itu med dessa frågor genast för de
innebär
förutfattade meningar som kan hindra din utveckling redan från början.
Vi skall gå igenom dessa missuppfattningar en efter en och avfärda
dem. Missuppfattning 1 Det som spökar här är ordet ”bara”. Avslappning är ett
nyckelbegrepp inom meditation, men vipassanameditation siktar mot ett mycket
högre mål. Ändå är detta begrepp väsentligt för många andra meditationsmetoder.
All meditation lägger betoningen på koncentration av sinnet och låter sinnet
vila i ett objekt eller en tanke. Meditera på allvar och tillräckligt grundligt
och du når en djup och sällsam avspänning som kallas jhana. Det är ett
tillstånd av ett så överlägset lugn att det kan liknas vid hänryckning. Det är
en form av njutning som ligger över och bakom allt annat som kan förnimmas i
medvetandets normala tillstånd. De flesta metoder stannar där. Detta är målet
och när du når det upprepar du helt enkelt erfarenheten i resten av ditt liv.
Så är det inte i vipassanameditation. Vipassana söker ett annat mål –
uppmärksamhet. Koncentration och avslappning är bara nödvändiga instrument för
uppmärksamhet. De är nödvändiga och har välgörande sidoeffekter. Men de är inte
målet. Målet är insikt. Vipassanameditation är ett djupt religiöst bruk som
avser att rena och omforma ditt dagliga liv. Skillnaderna mellan koncentration
och insikt behandlas grundligare i kapitel 14. Missuppfattning 2 Återigen ett påstående som helt riktigt kan tillämpas på
speciella meditationsmetoder, dock inte på vipassana. Insiktsmeditation är inte
någon form av hypnos. Du försöker inte utplåna ditt sinne så att det blir
omedvetet. Du försöker inte att bli en känslolös grönsak. Tvärtom. Du kommer
mer och mer att leva i samklang med dina egna emotionella förändringar. Du kommer att lära dig att känna dig själv
noggrannare och med allt större klarhet. När man lär denna teknik, händer det
kanske att speciella tillstånd uppstår som verkar translika för betraktaren.
Men det är faktiskt tvärtom. I hypnotisk trans är subjektet mottagligt för
andras kontroll, men i djup koncentration behåller meditatören mycket under
egen kontroll. Likheten är ytlig och i varje fall är förekomsten av sådana
händelser inte syftet med vipassana. Jhanas djupa koncentration är alltså ett
verktyg eller trappsteg på vägen till högre uppmärksamhet. Med vipassana menas
utvecklingen av medvetenhet och uppmärksamhet. Om du tycker att du blir
omedveten i din meditation, då mediterar du inte, åtminstone inte i den
bemärkelse som ordet definieras i vipassanametoden. Så är det helt enkelt. Missuppfattning 3 Återigen, detta är nästan sant, men inte helt. Meditation påverkar
nivåer av medvetandet som ligger djupare än symboliskt tänkande. Därför är det
svårt att förklara meditation med ord. Men detta betyder inte att det inte kan
begripas. Det finns djupare sätt att förstå än genom ord. Du förstår hur du ska
gå. Förmodligen kan du inte beskriva det exakta system i vilket dina nerver och
muskler arbetar tillsammans under förloppet. Men du kan göra det. Man måste
förstå meditation på samma sätt, genom att meditera. Det är ingenting du kan
lära dig genom abstrakta termer. Det måste upplevas. Meditation är inte någon
själlös formel som ger ett automatiskt och förutsägbart resultat. Du kan aldrig
riktigt förutsäga exakt vad som kommer upp i varje särskild sittning. Det är utforskning
och ett experiment och ett äventyr varje gång. Faktiskt är detta så sant att om
du börjar få en känsla av förutsägelse och enformighet i din träning så betyder
det att du har spårat ur någonstans och
du är på väg att stagnera. Att lära sig att betrakta varje sekund som om det
var den första och enda i universum är det väsentliga i vipassanameditation. Missuppfattning 4 Nej syftet med meditation är att utveckla medvetenhet.. Att
lära sig tankeläsning är inte huvudsaken. Levitation är inget mål. Målet är
befrielse. Det finns förbindelse mellan psykiska fenomen och meditation, men
sambandet är något invecklat. Under tidiga stadier hos en meditatör kan sådana
fenomen uppstå, men de behöver inte göra det. En del människor kanske får en
intuitiv upplevelse av minnen från tidigare liv, andra får det inte. I vilket
fall som helst, så betraktas detta inte som en välutvecklad psykisk förmåga.
Inte heller skall man lägga obefogad vikt vid dem. Sådana fenomen är
faktiskt ganska farliga för nybörjare därför att de är alltför lockande. Det kan
bli en egotripp som kan lura dig bort från vägen. Det bästa rådet är att inte bry dig om dessa fenomen. Om de uppstår, är det bra. Om de inte
gör det, så är det också bra. Det finns en tidpunkt i meditatörens utveckling
när han eller hon kanske skulle kunna göra särskilda övningar för att utveckla
psykiska krafter. Detta när han eller hon nått en mycket djup nivå av jhana och
kan vara tillräckligt skicklig för att arbeta med sådana krafter utan risk för
att de skall springa iväg utan kontroll eller ta över hans eller hennes liv.
Han eller hon kan då utveckla dem grundligt i syfte att hjälpa andra. Detta
tillstånd uppstår bara efter decennier av träning. Så bekymra dig inte. Bara
koncentrera dig på att utveckla mer och mer medvetenhet. Om röster och syner
dyker upp, så notera dem bara och låt dem försvinna. Dras inte med i det. Missförstånd
5 Allting är farligt.
Gå över gatan och du kan bli påkörd av en buss. Duscha och du kan
halka och bryta nacken. Meditera och du kommer förmodligen att gräva
fram en del obehagligt från ditt förflutna. Det du trängt undan har
legat begravt där i ganska lång tid och kan vara skrämmande. Ingen
aktivitet är helt utan risk, men det betyder inte att vi skall linda in
oss i en skyddande kokong. Det är inte att leva. Det är för tidig död.
Sättet att ta itu med en fara är att uppskatta hur stor den är, var
den troligen finns och hur vi ska möta den när den uppstår. Det är
avsikten med denna handbok. Vipassana är utveckling av medvetenhet.
Detta är i sig inte farligt, tvärtom. Ökad medvetenhet är ett skydd
mot fara. Rätt utförd är meditation en mycket mild och långsam
process. Ta det lugnt och sakta och utvecklingen sker mycket naturligt.
Ingenting skall tvingas fram. Senare kan du under en skicklig lärares
noggranna uppsikt och beskyddande visdom skynda på din tillväxttakt
genom en period av intensiv meditation. Men gör det lätt i början.
Arbeta lugnt och allt kommer att ordna sig. Missförstånd
6 Denna inställning är
mycket vanlig i Asien, där munkar och fromma människor möts med stor
rituell vördnad. Det motsvarar nästan den amerikanska idoldyrkan av filmstjärnor och basebollhjältar. Bilden av dem är klichéartad och förstorar
dessa människor som föräras en massa egenskaper som få människor
kan leva upp till. Även i väst har vi delvis samma attityd till
meditation. Vi har förväntningar på att en person som mediterar skall
vara en extra from figur i vars mun smör aldrig vågar smälta. Efter
lite kontakt med sådana människor försvinner denna illusion snabbt.
De visar sig ofta vara människor med stor energi och glöd, människor
med häpnadsväckande livskraft. Naturligtvis är det sant att de flesta
fromma människor mediterar, men de mediterar inte för att de är
fromma människor. Tvärtom är de fromma för att de mediterar.
Meditation förde dem dit. De började meditera innan de blev fromma.
Det är viktigt. Många som vill studera meditation tycks anse att en människa
måste var moraliskt fullkomlig innan hon börjar meditera. Det är en
ohållbar strategi. Moral fordrar en speciell grad av mental kontroll.
Det är en förutsättning. Du kan inte följa en rad moraliska regler
utan åtminstone lite självkontroll, och om ditt sinne hela tiden
snurrar runt som i en centrifug förefaller självkontroll vara högst
obefintlig. Så mental förfining måste komma först. Det finns tre
samverkande faktorer i buddhistisk meditation – etik, koncentration
och visdom. Dessa tre faktorer ökar samtidigt efter hand som din träning
fördjupas. Var och en av dem påverkar de andra så att dessa tre förfinas
tillsammans, inte en åt gången. När du uppnår den visdom där du
verkligen förstår en situation, införlivas automatiskt medkänsla med
alla, vilket innebär att du helt naturligt håller tillbaka tankar, ord
eller handlingar som skulle kunna skada dig själv eller andra. Ditt sätt
att uppträda blir moraliskt otvunget . Det är bara när du inte förstår
förhållanden som du skapar problem. Om du inte kan se följderna av
ditt eget handlande gör du misstag. Den som väntar på att bli
moraliskt fullkomlig innan hon börjar meditera kommer att få vänta förgäves.
Äldre tiders visa säger att en sådan liknar en människa som väntar
på att oceanen ska bli kav lugn så att hon kan gå och bada. För att
förstå detta sammanhang bättre kan vi tänka oss flera nivåer av
moral. Den lägsta nivån består av regler och föreskrifter som bestämts
av någon annan. Som kan var din favoritguru. Det kan vara staten, din församlingsledare
eller din fader. Det spelar ingen roll vem som skapat reglerna, allt du
behöver göra på denna nivå är att lära reglerna och följa dem. En
robot kan göra det. Även en tränad schimpans kan göra det om
reglerna är tillräckligt enkla och om han får ett slag av en käpp
varje gång han bryter mot någon av dem. Denna nivå kräver ingen
meditation alls. Allt du behöver är reglerna och någon som svingar käppen. Nästa nivå av moral
innebär att lyda samma regler även om det inte finns någon som slår
dig. Du lyder därför att du har inlemmat dig med dessa regler. Du slår
dig själv varje gång du bryter mot någon av dem. Denna nivå kräver
viss sinneskontroll. Om dina tankemönster är kaotiska, kommer också
ditt beteende att bli kaotiskt. Mental utveckling minskar mentalt kaos. Det finns en tredje
nivå av moral, fast termen etik kanske är bättre. Denna nivå täcker
hela skalan, det är ett verkligt skifte av inriktning. På en etisk nivå
följer man inte hårda och orubbliga regler som dikterats av en
auktoritet. Man väljer sitt eget uppträdande efter vad
situationen kräver. Denna nivå kräver verklig intelligens och
förmåga att bolla med alla faktorer vid varje tillfälle och komma
fram till en både unik, kreativ och lämplig reaktion varje gång.
Dessutom måste man i dessa individuella beslut höja sig över sin egen
begränsning. Man måste förutsättningslöst se situationen i helhet
utan att lägga vikt vid sina egna eller andras behov. Med andra ord,
man måste vara fri från begär, hat, avund och allt annat själviskt
bråte som hindrar en att se andras villkor. Bara då kan man välja de
rätta handlingarna som är de bästa möjliga för situationen. Denna
etiska nivå kräver verkligen meditation såvida du inte är född som
helgon. Det finns ingen annan väg för att få denna förmåga.
Dessutom är valprocessen på denna nivå tröttande. Om du
medvetet försöker att bolla med alla dessa faktorer i varje situation
blir du utsliten. Intellektet kan inte hålla alla bollarna i luften
samtidigt. Det blir för svårt. Lyckligtvis har en djupare nivå i
medvetandet lättare att sortera. Meditation kan fullända din
sorteringsprocess. Det är en sällsam känsla. En dag har du fått
ett problem. Det verkar olösligt med en massa ”kanske”, och ”om
och men.” Nästa dag när du diskar och tänker på något helt annat,
så finns plötsligt lösningen där. Den bara dyker upp och du säger
Aha! Och allt är löst. Denna slags intuition kan bara inträffa när
du lösgör dig från problemets logiska sida och ger det djupa sinnet möjlighet
att få tag i lösningen. Det medvetna sinnet får tag i det just så här.
Meditation lär dig hur du ska komma loss från tankeprocessen. Det är
den mentala konsten att stiga ut från sig själv, och det är en utmärkt
teknik att använda i vardagslivet. Meditation är absolut inte någon
träning som bara är avsedd för asketer och eremiter. Det är en
praktisk förmåga som fokuserar på vardagshändelser och kan tillämpas
av var och en. Meditation är inte världsfrämmande. Tyvärr skapar denna
realitet olägenheter för vissa. De går in i träningen med förväntan
på ögonblicklig kosmisk uppenbarelse med änglakör. Det de oftast får
är en mer effektivt sätt att lösa problem på och bättre sätt att göra
upp med andra. De är besvikna i onödan. Lösningen av problemen kommer
först, änglakören tar lite längre tid. Missförstånd
7 Fel. Meditation
leder till verkligheten. Meditation skyddar dig inte från livets
smärta. Meditation låter dig forska så djupt i livets alla
betingelser att du tränger igenom smärtans gränser och kommer
bortom lidande. Vipassana är en praktik med det speciella syftet
att inte blunda för verkligheten för att uppleva livet precis
som det är och klara av just det du möter. Det skingrar förvillelserna
och befriar dig från alla dessa belevade små lögner du säger
till dig själv hela tiden. Vad som är, det är. Du är den du är
och att ljuga för dig själv om dina egna svagheter och motiv
binder dig bara ännu hårdare vid illusionens hjul.
Vipassanameditation är inte ett försök att glömma sig själv
eller att täcka över sina problem. Det innebär att du lär dig
att se dig själv exakt som du är. Du ser vad som finns och
accepterar det helt. Bara när du gör det kan du ändra. Missförstånd
8 Tja, både ja
och nej. Meditation för med sig underbara, sköna känslor. Men
de är inte målet och de inträffar inte jämt. Dessutom, om du
mediterar med den avsikten är det mindre sannolikt att de inträffar
än om du bara mediterar för meditationens verkliga mål, som är
ökad medvetenhet. Upprymdhet beror på avslappning och
avslappning beror på befrielse från spänning. Att söka
upprymdhet för in ett spänningsmoment som hindrar hela raden av
händelser. Du kan bara nå upprymdhet och djup glädje om du inte
jagar det. Dessutom, om euforiska och berusande känslor är det
du är ute efter finns det enklare sätt att få dem. De finns på
krogar och du kan få dem av skumma typer i gathörn över hela
landet. Euforiska känslor är inte meditations mål. De kan komma
ofta, men de bör betraktas som bieffekter. Ändå är det en
verkligt trevlig bieffekt som kommer oftare och oftare ju längre
du mediterar. Du kommer inte att få höra något tvivel om detta
från erfarna meditatörer. Missförstånd
9 Det ser
visserligen ut så. Meditatörerna sitter på sina små kuddar.
Ger de blod? Arbetar de med katastrofoffer? Nej. Men låt oss
undersöka deras motiv. Varför gör det här? Deras mål är att
rena sitt sinne från ilska, fördomar och hat. De är aktivt
engagerade i processen som minskar begär, spänning och okänslighet.
Det är dessa egenskaper som blockerar medkänsla med andra. Innan
de har försvunnit blir varje god sak någon gör bara en förlängning
av hans eller hennes ego och blir i det långa loppet ingen
verklig hjälp. Ondska i det godas namn är ett av de äldsta bedrägliga
spelen. Storinkvisitorn i spanska inkvisitionen deklamerade de ståtligaste
motiv. Häxprocesserna
utgav sig för att vara för samhällets bästa. Undersök erfarna
meditatörers privatliv och du kommer att finna att många av dem
är engagerade i humanitär hjälpverksamhet. Du finner dem sällan
vara korsfarare som offrar någon människa för fromma idéers
skull. Faktum är att vi är mer egoistiska än vi vet om. Egot
hittar vägar att göra de mest ädla handlingar till skräp om
man tillåter det att utvecklas fritt. I meditationen blir vi
medvetna om oss själva precis som vi är och om de många subtila
sätt som vi visar vår egen egoism på. Att rena dig själv från
egoism är inte egoism. Missuppfattning
10 Fel igen. Det
finns speciella metoder för att utveckla kontemplation. Men
inte i Vipassana. Vipassana innebär träning av uppmärksamhet,
medvetenhet. Medvetenhet om allt som finns, vare sig den högsta
sanning eller det mest värdelösa strunt. Vad som är det är. Självklart
kan upphöjda estetiska tankar dyka upp under din träning. Man
behöver inte undvika dem. Inte heller försöka finna dem. De är
bara trevliga bieffekter. Vipassana är en enkel träning. Det
består i att direkt utforska verkliga företeelser utan färdiga
idéer och utan mentala föreställningar som hakat upp sig på
dem. Vipassana innebär att se ditt liv äga rum minut från minut
utan förutfattade meningar. Det som inträffar, det inträffar.
Det är mycket enkelt. Missförstånd
11 Tyvärr,
meditation är inte en snabbkur. Du kommer genast att se förändringar,
men verkligt djupa effekter tar flera år. Det är precis så som
universum är byggt. Inget av värde nås över en natt.
Meditation är kämpigt på många vis. Det kräver en träning
med varaktig disciplin som ibland också kan vara smärtsam .
Du får resultat vid varje sittning, men dessa resultat är ofta
mycket subtila. De sker djupt i sinnet bara för att visa sig
mycket senare, och om du sitter där och konstant ser efter någon
stor ögonblicklig förändring kommer du att missa de små ändringarna
helt och hållet. Det gör dig missmodig, och du ger upp och försäkrar
att några förändringar aldrig kommer att ske. Nyckeln heter tålamod.
Tålamod. Om du inte lär dig något annat från meditationen
kommer du att lära dig tålamod. Och det är bland de mest värdefulla
och tillgängliga lärdomar man kan nå. |