1. - Har du eller dina lärare sett
Buddha?
- Nej,
store kung.
- Då Nagasena, finns ingen Buddha!
- Har du eller din fader sett floden Uha (Ganges källa) i
Himalaya?
- Nej, vördade.
- Skulle det då vara riktigt att säga att det inte finns någon flod
Uha?
- Du är skicklig i att svara, Nagasena.
2. -
Är Buddha ojämförlig?
- Ja,
det är han.
- Men hur kan du veta det om du aldrig har sett honom?
- Precis som de som aldrig har sett havet kan veta hur stort det är
eftersom fem stora floder rinner ut i det men det ändå inte höjer
sig, så vet jag att Buddha är ojämförlig när jag tänker på dessa
ypperliga lärare som jag har sett, men som endast är hans lärjungar.
3. -
Hur kan andra veta att Buddha är ojämförlig?
- För
länge sen fanns en mästare i skrivkonsten som hette Tissa Thera. Hur
kan folk veta om honom?
- Genom hans skrifter.
- Just så, min kung, den som ser Dhamma undervisad av Den Välsignade
kan veta att han är ojämförlig.
4. -
Har du, Nagasena, sett vad sanningen är?
- Vi
lärjungar, min kung måste leda oss själva när det gäller reglerna
som framfördes av Buddha.
5. -
Kan det finnas återfödelse när det inte finns själavandring?
- Ja,
det kan det, precis som en människa kan tända en oljelampa från en
annan men inget flyttar från en lampa till en annan, eller som en
elev kan lära en strof utantill från en lärare, men strofen
själavandrar inte från lärare till elev.
6.
Sedan frågade Milinda igen:
- Finns det sådant som ”Den som vet” (vedagu)?
- Inte i
yttersta mening. (Det finns två nivåer av sanning, konventionell
och yttersta sanning. I konventionell mening skulle det vara fel att
säga att en person inte existerar, men i yttersta mening är det
rätt. I verkligheten finns det bara en kontinuerlig föränderlig
ström av sinne och materia, som vi missuppfattar som en person)
7. -
Finns det någon varelse som själavandrar från sin kropp till en
annan?
- Nej
det finns inte.
- Om det var så, skulle det inte kunna bli en flykt från resultatet
av onda handlingar?
- Ja, det skulle finnas en flykt om de inte återföddes men kunde
inte finnas om de återföddes. Detta sinne och kropp orsakar
handlingar som antingen är rena eller orena, och på grund av detta
kamma orsakas ett annat sinne och kropp genom återfödelse.
Därför är detta sinne och kropp inte fria från dess onda handlingar.
- Ge mig ett exempel.
- Om en tjuv skulle stjäla en annans mangofrukter, skulle han
förtjäna att straffas.
- Visst skulle han det.
- Men mangofrukterna som han stal var inte de som ägaren planterat.
Varför skulle han förtjäna straff?
- Därför att dessa som han stulit var resultat från andra.
- Just så, min kung, detta sinne och kropp orsakar handlingar som
antingen är rena eller orena, och på grund av detta kamma orsakas
ett annat sinne och kropp genom återfödelse. Därför är detta sinne
och kropp inte fria från dess onda handlingar.
8. -
När onda handlingar utförs av en sinnes-och kroppsprocess, varför
finns de kvar?
-
Handlingarna följer dem, min kung, som en skugga som aldrig
försvinner. Men man kan dock inte peka ut dem och säga: ”Dessa
handlingar finns här eller där” precis som frukterna från ett träd
inte kan pekas ut innan de frambringas.
9. -
Skulle den som just skall återfödas veta det?
- Ja,
det skulle han, precis som en bonde som sår på marken och ser att
det regnar bra, skulle veta att skörd kommer att frambringas.
10. -
Finns det en sådan människa som Buddha?
- Ja.
- Kan det visas att han finns här eller där?
- Den Välsignade är död och inget återstår för att forma en annan
individ. Man kan inte visa att han finns här eller där, precis som
man inte kan visa att flamman från en eld som slocknat finns här
eller där. Dock kan hans historiska existens bli känd genom att visa
på lärans kropp (Dhammakaya) som förkunnades av honom. |