1. - Är kroppen, Nagasena, kär för
er eremiter?
- Nej,
min kung.
- Men varför ger ni då näring åt den och slösar uppmärksamhet på
den?
- Vi ger näring åt den och tar hand om den som du skulle ta hand om
ett sår, inte för att såret var kärt för dig utan bara så att köttet
skulle växa ihop igen. För detta sades av Den Välsignade:
Denna smutsiga kropp stinker grundligt
Som dynga, som en avträdesplats;
Denna kropp som människor som har insikt,
Fördömer, är föremål för en dåres förtjusning.
”En svulst där nio hål finns
höljd i en rock av klibbig hud
Och som dryper smuts från alla håll,
Förorenar luften med stank vida
omkring.
Om det måhända skulle inträffa
Att vad som är invärtes skulle komma ut
En människa skulle säkert behöva en piska
Med vilken man jagar hundarna och kråkorna på flykt.”
(Visuddhimagga övers Bhikkhu Nanamoli)
2. -
Om Buddha var allvetande, varför lade han fram ordensreglerna bara
när tillfälle uppstod?
- Han
lade fram ordensreglerna bara när det behövdes som en skicklig
läkare bara ordinerar medicin när det uppstår behov eftersom han
känner till alla mediciner innan sjukdom uppstår.
3. -
Om Buddha hade de trettiotvå kännetecken för en stor man varför hade
inte också hans föräldrar dem?
- Som
lotus som växer upp från dy och blir perfekt i vattnet så att den
inte liknar ursprunget så var Buddha olik sina föräldrar.
4. -
Levde Buddha som en Brahmacarin, i celibat?
- Ja,
det gjorde han.
- Då var han en anhängare av Brahma!
- Även om en elefant låter som en häger, är han inte en
hägeranhängare. Säg mig, store kung, är Brahma en varelse med
intelligens (buddhi)?
- Ja.
- Då är han säkerligen en anhängare av Buddha!
5. Är
ordination en god sak?
- Det är
det.
- Men fick Buddha den eller inte?
- Min kung, när Buddha nådde allvetande vid foten av Bodhiträdet så
var det en ordination för honom, det fanns inga andra som delade ut
ordination till honom på det sätt som han framställde för sina
lärjungar.
6. -
För vem är tårar ett botemedel, för den människa som gråter vid sin
moders död eller han som gråter på grund av tillgivenget för
sanningen?
-
Tårarna från den första, min kung, fläckade och heta av begär men
tårarna från den andre är obefläckade och kalla. Det ligger bot i
kyla och lugn men i hetta och begär ligger ingen bot.
7. -
Vilken är skillnaden mellan någon som är full av
begär och den som är utan begär?
- Den ene är förslavad, min kung, och
den andre är inte förslavad.
- Vad innebär det?
- Den ene lider nöd, men inte den andre.
- Men båda av dem tycker om god mat, ingen tycker om dålig mat.
- Den man som är full av begär, min kung, äter sin mat och känner
både smaken och begäret efter smaken, men den utan begär känner bara
smaken och inre det begär som uppstår på grund av den.
8. - Var vistas visdom?
- Ingenstans, min kung.
- Då finns det ingen visdom.
- Var vistas vinden?
- Ingenstans.
- Då finns det ingen vind!
- Bra talat, Nagasena, du är skicklig i att svara.
9. - Vad menas med återfödelsernas kretslopp (samsara)?
- Alla
som föds här, dör här och föds någonstans. Efter att ha fötts där,
dör de och föds någon annanstans
10. -
Hur minns vi vad som gjordes för länge sen?
- Genom
minne (sati)
- Är det inte genom sinnet (citta) som vi kommer ihåg?
- Min kung, kommer du ihåg någon angelägenhet som du gjort och sedan
glömt?
- Ja.
- Var du då utan ett sinne?
- Nej, men mitt minne svek mig.
- Varför säger du då att det är genom sinnet som vi kommer ihåg?
11-
Uppstår minne alltid som personligt eller väcks det upp av
påminnelse utifrån?
- Både
och, min kung.
- Men innebär det inte att allt minne är personligt i sitt ursprung?
- Om, min kung, det inte fanns delgeende minne då skulle hantverkare
inte behöva öva eller utbilda sig och lärare skulle vara onödiga,
men motsatsen är fallet. |