Vanlig glädje är förgänglig, uppstår och
försvinner. I dag skall jag tala om glädje som skapas genom att
reflektera över dhamma, dhammanussati. Paliordet "dhamma"
har 32 olika betydelser. Några av dem är
naturens grundlagar, lag, doktrin, rättrådighet, kvalité.
Dhamma är den ursprungliga pali-termen för "Buddhism", dhamma
är det som verkligen är, verklighetens doktrin.
Buddha talade om två extrema livshållningar. Den ena är
ett konstant fasthållande vid sensuella njutningar, den andra
överdriven självspäkning. Men Buddha förespråkade
medelvägen, majjhima patipad . Medelvägen innebär
-
frihet från åsikter
-
läran om de fyra ädla sanningarna
-
läran om den åttafaldiga vägen
-
karmaläran om orsak - verkan
-
läran om naturens lag som gäller alla företeelser: allt är
förgängligt, anicca, allt kan förorsaka lidande,
dukkha, allt är utan själ, jag, anatta
Detta är vägen, metoden att minska själviskhet, begär
och hat. Vi har alla mycket "jag". Vi skapar föreställningar om
att vi "tycker om" och " tycker inte om". Våra sex sinnen skapar på
det viset våra begär som leder till lidande. Metoden för
att minska begären kallar vi "dhamma".
I Kalamasutta ger Buddha följande tio
råd att följa när det gäller dhamma:
-
acceptera inte något som bara är hörsägen
-
acceptera inte något bara för att det är tradition, för
att det passar bra in i traditionen
-
acceptera inte något bara för att andra säger det
-
acceptera inte något bara för att det uttrycks i skrifter
-
acceptera inte något bara för att det är antaganden som t
ex bygger på logiska iakttaganden. Om solen går ner klockan sex
tre kvällar i rad, är det inte säkert att den gör det
den fjärde kvällen
-
acceptera inte något bara för att det är en slutledning:
den ena tror att det är så, den andra tror att det är så,
den tredje tror att det är så, alltså tror jag också
att det är så.
-
acceptera inte något bara genom att gå efter utseendet. Tro t
ex inte att en vacker människa är en bra människa bara för
att hon är vacker
-
acceptera inte något bara för att det sammanfaller med
förutfattade meningar
-
acceptera inte något bara för att det ser ut som en sanning
-
acceptera inte något bara för att läraren eller någon
annan aktad person säger det
Utnyttja alltid dessa tio råd. Det behövs självförtroende
och visdom för att göra det på rätt sätt. Om man
inte använder hjärnan och bara tänker i materiella termer
som "passar bra", eller "passar inte bra" allt efter hur man känner
sig för stunden, så fungerar det inte.
Buddhas lära är å andra sidan helt fri att använda när
man följer de tio råden och analyserar och observerar.
Dhamma har sex olika egenskaper. De är
Svakkhato bhagavata dhammo, sanditthiko, akaliko,
ehipassiko, opanaiko, paccatam veditabbo viññuhiti.
Läran som förklarats så väl av den upphöjde och
som ger resultat här och nu och som är av tidlöst
värde
öppen för bekräftelse, leder till målet, och kan
förstås av var och en som är vis
Dhamma är SVAKKHATO BHAGAVATA DHAMMO
läran som förklarats så väl av
den upphöjde, Buddha som lärde dhamma av egen kraft.
a) Dhamma har ett sammanhang. Både början, mitten och slutet
ingår i ett system.
-
b) Allt i dhamma stämmer överens på ett djupare plan. Karma
har ett logiskt samband med återfödelsen, med orsak-verkan och
detta har samband med de fyra nobla sanningarna.
-
c) Dhamma verkar tillsammans med sila (etik), samadhi
(koncentration) och pañña (visdom). Det finns inga
regler inom Buddhismen. Regler ger straff. Vi har disciplin som är
träning, . Lekmän tillämpar fem, åtta eller tio discipliner,
munkar 227 och nunnor 412. Från början var meditationen det
viktigaste, men efter ca tjugo år krävde munkorden disciplin.
Den bästa disciplinen är dock medvetenhet i samband med visdom.
Efter 800 år stärktes disciplinen mycket, för munkarna hade
skaffat sig så stora problem som blev till svårlösta både
inre och yttre knutar. Frågorna om vem och vad som kunde lösa
knutarna blev fler och fler. Svaret var disciplin - visdom - disciplin. Det
ger energi för att dhamma ska fungera för en människa och
lösa knutar. Det behövs en bra grund. Om man t ex bygger ett hus
och har en bra grund, blir väggarna stabila och bra grund för taket.
Om grunden inte är bra blir väggarna dåliga och kan inte
bära taket. Sila är den grunden. Ju mer komplicerad den
materiella världen är desto mer sila behövs. Det är så
mycket som påverkar oss, men med sila blir jag lugnare. Jag kan praktisera
sila t ex på fullmånedagar. För en munk är det en
hjälp att följa munkdisciplinerna när han vet att människor
känner till dem. Vi ska alla fortsätta med sila - etisk disciplin
och inte göra felaktiga eller dåliga saker. Var och en gör
det han eller hon kan. Även om Buddha skulle komma igen, skulle
disciplinerna inte ändras, därför att genom dem kan vi minska
begären.
-
d) I samadimeditationen koncentrerar vi oss på en sak, ljud
eller ljus. Det leder till jhana. (absorbation) Vipassana
är en annorlunda meditationsform. Man använder först
samadhi som stöd, sen koncentrerar man sig på olika objekt
inom de fyra metoderna
-
medvetenhet om kroppen, tankar, känslor och sinnet.
-
-
e) Pañña är visdom och förståelse av
verkligheten i olika dimensioner. När man läser, tänker och
praktiserar sila ger det kunskap. Man ser att det stämmer, att
det är sant, jag får förtroende för jag har själv
skaffat mig kunskapen. Jag blir glad att jag kommit så långt
och jag känner en glädje som inte försvinner, för den
har kommit inifrån.
Dhamma är SANDITTHIKO
"Ditthi" kan betyda både åsikt och
vision, uppenbarelse. Sanditthiko: "som
ger resultat här och nu". Åsikter har vi väldigt olika
av. Det finns så många människor och alla kan inte ha samma
åsikt. Även i samma person kan det finnas olika åsikter
som skiftar efter tid och omständigheter. Åsikter mellan
människor och i den enskilda människan kan kollidera. Men visionen
i dhamma ger resultat här och nu.
Det berättas om kejsar Asoka i Indien att han dödade tusentals
människor för att utvidga sitt land. Han erövrade områden
runt om och fick den politiska makten över hela Indien. En dag gick
han förbi en kvinna som grät och klagade: "Jag hade bara ett barn,
en son och han dödades". När kejsar Asoka hörde kvinnan
förstod han att hennes son var en av hans soldater som stupat, och han
kände stark smärta. Han gick tillbaka till sitt slott och funderade
över sitt liv. "Vilket är viktigast, liv eller makt?" Medan han
grubblade på sitt problem såg han en ung munk, bara en sju,
åtta år gammal, men så disciplinerad i sitt uppträdande.
Kejsaren bjöd in honom till slottet. Munken kom lugnt in och Asoka bad
honom sitta ner. Den lille munken gick till tronen och satte sig. Efter ett
kort samtal med honom fick Asoka svar på sitt problem och han tackade
munken och offrade mat. Han fortsatte sen att träffa och diskutera med
andra munkar och de undervisade honom i dasarajadhamma, principerna efter
vilka en kung bör regera. De handlar om hur man skapar harmoni. Asoka
funderade över hur han kunde göra för människorna i
stället för att döda dem. Han skrev dhammatexter, byggde sjukhus
och blev medmänsklig i stället för krigare. Ryktet om honom
som en fredlig kung spreds, han kallades "Dhammaasoka". Det är möjligt
att leda ett land efter dhamma. Alla människor kan leda sina liv efter
dhamma och ge det åt andra.
Asokas insatser blev betydelsefulla. Landet blev harmoniskt och också
människorna, för de hade allt de behövde. I sådana
harmoniska områden med många munkar är det lätt att
praktisera dhamma och många uppnådde Nibbana under Asokas tid.
Om kungen, munkarna och vanligt folk är upplysta människor, finns
vägen där, man kan rena sina sinnen. Det enda målet i buddhismen
är att nå Nibbana. Det finns två aspekter av Nibbana. Det
är det fulla borttagandet av föroreningar nu, men där existensens
villkor fortsätter. Den människa som når Nibbana här
och nu kallas arahant. Den andra aspekten är fullständigt
upphörande av existensens fysiska och mentala processer. Det är
som när en tänd oljelampa slocknar.
Om vi praktiserar och minskar begär och känslor, om vi
förstår hur de uppkommer och försvinner och om vi riktigt
går in och tittar på känslor kan de inte fungera länge.
De försvinner helt om jag har stark medvetenhet och visdom. Det är
resultatet av dhamma här och nu.
Dhamma är AKALIKO
Dhamma är av tidlöst värde, den
är alltid aktuell, blir aldrig för gammal. Hur kan dhamma alltid
vara aktuell? För att Buddha sade det? Nej, riktig verklighet finns
överallt, alltid. Buddha gjorde forskningsarbetet och fick resultat.
"Ta bort allt begär, all själviskhet, det leder till allomfattande
kärlek" Den kärleken är mycket stark och kan spridas
överallt. Buddha har inga gränser. Det är samma sak med
medkänsla, medlidande. De är riktiga naturliga egenskaper.
Medkänsla, medlidande praktiseras av bodhisattvor (term inom
mahayanabuddhism) och av vanliga människor efter förmåga.
Vi står på olika nivåer beroende på kunskap och visdom.
De som har mera av det sprider dhamma och dess egenskaper är alltid
aktuella. Den moderna vetenskapen visar ibland att den har samma uppfattning
som Buddha. Men det är inte nödvändigt att samla bevis eller
likheter mellan vetenskap och Buddhas lära. Buddhismen har sin egen
metod, vetenskapen sin. Men även vetenskapen förändras, när
nya teorier uppstår och därför lär oss vetenskapen
också om alltings förgänglighet, anicca, lidandet,
dukkha och ett icke-jag, anatta
Dhamma lär oss att världens natur är otillfredsställelse.
När vi lär dhamma blir vi nöjda. Hur kan man bli nöjd?
Jo, vi förstår läran om alltings förgänglighet,
anicca, lidandet, dukkha och icke-jaget, anatt när vi ser hur all
information vi samlar genom de sex sinnena kommer upp och försvinner.
Detta skapar förtroende och förståelse. En människa
som praktiserar dhamma är tillfredsställd och nöjd. Men annars
är det normala att vi är otillfredsställda. Vi har så
många mål i levet som leder till konkurrens. Om grannen har en
finare bil än jag önskar jag kanske förstöra hans bil!
Materialism är världens natur. Ingenting blir perfekt, men jag
tycker att jag måste få allt perfekt, om inte blir jag
otillfredsställd. Otillfredsställelse var aktuellt för 2 500
år sedan och kommer att vara det 2 500 år framåt. Satipatth
na, begrundan över kroppen, känslor, sinne och sinnesobjekt, samyojana,
de tio bojorna och ca ajjattika b hira yatana, de tolv inre och yttre orsakerna
till bindning var aktuella för 2 500 år sedan och vi kan också
nå resultat nu och i framtiden. Dhamma fungerar överallt, alltid.
Dhamma är EHIPASSIKO
Ehipassiko betyder "öppen för
bekräftelse"; kom och se! "Kom och se" är annorlunda än
"Kom och tro". Om någon säger till dig att ett visst tempel är
fint, kan du själv gå och titta. "Jo, det stämmer, vad du
sagt stämmer verkligen, det här templet var fint". Buddha inbjuder
oss öppet: "Kom och se!". Vi bjuds att gå in i dhamma och praktisera.
Vi har rätt att se om det passar.. Om vi finner att det inte passar
är tiden inte mogen och vi lämnar dhamma. Vi har också frihet
att kritisera och granska. Vi går in och ser bojorna
och hur vi bygger upp och minskar dem och antingen om vi tycker att det
stämmer eller ej, så finns vägen där. Den som bryter
bojorna är en upplyst person. Dhamma är en kristallklar
vägbeskrivning.
Dhamma är OPANAIKO
Dhamma leder till målet. Var och en som
praktiserar skickligt kan nå den fullständiga friden och glädjen
Dhamma är PACCATAM VEDITABBO
VIÑÑUHITI
Dhamma kan förstås av var och en som är
vis och som har stark längtan att komma ur återfödelsens
hjul, samsara.
Dhamma finns i hjärta och sinne hos alla levande varelser När man
mediterar över dhammas sex egenskaper minskar man begären.
Glädjen växer upp. Det är en lugn metod att skapa glädje.
Detta är betydelsen av glädje, piti som upplysningsfaktor. Genom
att lyssna till, tänka på och tala om dhamma sparar vi energi.
Om inte slösar vi energi.
Passar dhammanussati dig? Du kan välja. Olika meditationsmetoder
passar olika människor bra. Men det är alltid ofarligt att meditera
över Buddha och Dhamma.
|